MAASDAM – Zondagmiddag 3 mei wordt om 13.30 uur de nieuwe expositie in Galerie De Opkamer, Merwedestraat 21, Maasdam geopend met als titel “Een onwaarschijnlijke tentoonstelling”. De exposanten, onwaarschijnlijke vriendinnen, zijn Hanneke Piederiet, Jacqueline Loos en Marianne van Velzen.
Voor het eerst zullen deze drie vriendinnen hun werk gezamenlijk tentoonstellen. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door Peter Saarloos, gitaar en zang. De expositie loopt van 3 mei tot 30 juni. De Galerie, www.galeriedeopkamer.nl), is elke 1e zondag van de maand open en op afspraak.
Hanneke Piederiet, Jacqueline Loos en Marianne van Velzen ontmoetten elkaar eind jaren zeventig op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. De verschillende disciplines die zij hanteren om hun ideeën vorm te geven, hun zeer uiteenlopende karakters maken van hen onwaarschijnlijke vriendinnen. De waardering voor elkaars werk maakt de vriendschap hecht en door de jaren heen stabiel.
Het werk van Hanneke Piederiet is divers. Piederiet geeft haar werk vorm met eenvoudige middelen, zodat het dichtbij de kern blijft van waar het werk vaak om draait, namelijk de drama’s, groot en klein, van het dagelijkse leven. Haar technieken past ze daarop aan. Haar zoektocht naar echt en eenvoudig is indrukwekkend. Speciaal voor deze tentoonstelling heeft zij een aantal werken gekozen uit verschillende perioden en een aantal nieuwe werken gemaakt die samen bij Eelse Bies een tijdje “uit logeren” gaan.
Jacqueline Loos maakt beeldhouwwerken van paarden. Meestal van brons .Een edel materiaal voor een nobel dier,duurzaam en expressief .Maar ook hard en zwaar ,terwijl paarden juist zo lichtvoetig zijn ,bewegelijk en altijd in balans .Om deze kwaliteiten van het dier te kunnen weergeven ging Loos over op het modelleren van haar paarden met papier. Een koperen armatuur wordt met papier bedekt en met kleurstof en terpentijnolie bewerkt om daarna afgewerkt te worden met een laag vernis. Zo ontstaat een beeld dat de omgeving reflecteert. Om de energie en emotie van het beeld goed tot zijn recht te laten komen poedert Loos haar beelden af met een laagje goud.
Marianne van Velzen begon op de academie met het maken van grote werken van gemanipuleerde afbeeldingen van zichzelf met behulp van kopieerapparatuur. Hoewel zij de academie afrondde voelde zij zich nimmer thuis in de verschillende kunstdisciplines. Pas toen zij als journalist aan de slag ging bleek dat het woord de kunstvorm zou worden waarin zij zich volledig kon vinden. Een aantal jaren geleden schreef zij samen met een Australische journaliste een verhaal over een zoekgeraakte schat. Een lading diamanten verloren bij het neerstorten van een Nederlands vliegtuig boven de Australische outback tijdens de tweede wereldoorlog. Inmiddels heeft zij een tweede boek geschreven dat eveneens in Australië zal worden uitgegeven. Het verhaal over een “vergeten” Australische journaliste dat de werktitel draagt “Into The Great Australian Loneliness”.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.