HOEKSCHE WAARD – Toen een aantal politieke partijen vlak voor de zomervakantie signalen kreeg dat de abonnementstarieven van het openbaar vervoer na de zomer wel eens flink hoger konden worden, staken ze de koppen bij elkaar. CDA en SGP Korendijk en PvdA Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee voerden actie, bereikten goede resultaten, maar kwamen ook nieuwe problemen tegen. Hoe is de stand van zaken een paar maanden later?
“Scholieren zouden te maken krijgen met busabonnementen die na de zomer tientallen procenten duurder werden,” vertelt fractievoorzitter Jelle Stelpstra van PvdA Korendijk over de eerste signalen die hem op het probleem wezen. “We openden een digitale enquête om meer inzicht te krijgen in het probleem.” Daaruit bleken inderdaad forse kostenstijgingen, vooral omdat Arriva een kortingsregeling introk. De gezamenlijke politieke partijen schreven een brandbrief aan Arriva.
“Dat gaf vrij snel resultaat,” zegt Stelpstra. “Arriva introduceerde het uitzwaai-abonnement. Dat is niet al te duur en ik hoor inmiddels van mensen dat ze daar gebruik van maken. Dat hebben we toch maar mooi bereikt!” Het abonnement geldt tot half december. Vanaf dat moment neemt Connexxion de concessie over en verdwijnt Arriva van de eilanden. De tarieven van Connexxion bleven lang onduidelijk en dat leidde tot een tweede brandbrief van de politieke partijen, die zich inmiddels Taskforce OV-tarieven hadden genoemd.
“Daarop ontstond veel media-aandacht, maar daaruit leidden we ook af dat Connexxion tot weinig bereid bleek. We wilden de druk vergroten en we hebben daarop aangeklopt bij de provincie, die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.” Burgerraadslid voor de PvdA in Korendijk, René Krabbe sprak tot twee keer toe in tijdens commissievergaderingen van provinciale staten. De statenleden bleken gevoelig voor zijn inbreng: “Ik merkte heel duidelijk dat ons verhaal bij de statenleden goed aankwam. Ook de meeste statenleden zitten niet te wachten op tariefstijgingen, maar daar leek weinig meer aan te doen. De aanbestedingseisen zijn gewoon niet hard genoeg geformuleerd.” Toch kwam gedeputeerde Vermeulen na alle commotie met een compensatieregeling voor reizigers die meer dan 10% duurder uit zouden zijn op een traject waarop zij altijd al reisden. “Ik ben blij dat er nu ten minste iets gebeurt,” geeft Krabbe toe. “Maar ik vind het niet te verkroppen dat nieuwe reizigers wél tientallen procenten meer betalen. We hebben berekend dat een kind dat dit jaar naar de brugklas gaat, tot 80% meer kan betalen voor een busabonnement, dan z’n broer of zus die vorig jaar al op de middelbare school zat.”
Ondertussen bleek dat er meer aan de hand was, dan alleen de mogelijke tariefstijgingen. Scholen werden zo laat geïnformeerd over kortingsregelen en moesten daarvoor zelf zoveel administratie bijhouden, dan bijvoorbeeld geen enkele Hoeksche Waardse school collectiviteitskorting aanbiedt aan hun leerlingen. Ook komen bij de Taskforce de eerste klachten binnen over lijnen en haltes die verdwijnen als Connexxion op de eilanden gaat rijden. “Ik weet bijvoorbeeld van een buslijn vanuit Oude Tonge, die niet meer stopt op het busstation in Heinenoord. Daardoor moeten kinderen die op weg zijn naar Barendrecht via Zuidplein reizen of een extra keer overstappen in Numansdorp. Dat leidt elke dag tot een uur extra reistijd en meer zones,” klaagt Stelpstra. Ook vanuit zijn eigen gemeente hoort hij weinig hoopgevende geluiden. “De verbinding tussen Oud-Beijerland en Spijkenisse vervalt. Ook dan zou je via Zuidplein moeten reizen. Dat kost elke dag anderhalf uur extra reistijd.”
Stelpstra vreest dat er meer klachten zullen komen. Tegelijkertijd verwacht hij gezien de eerdere ervaringen niet dat Connexxion die klachten op voorhand zal oplossen. Stelpstra vestigt zijn hoop op een evaluatie als de bussen van Connexxion eenmaal rijden. “Daarom openen we opnieuw een enquête om zorgen en klachten over de nieuwe concessie te verzamelen. Wij sluiten niet uit dat een aantal zaken verslechtert en dat vinden wij niet de bedoeling. Juist in zo’n groot landelijk gebied als de Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee, moet er goed en betaalbaar openbaar vervoer zijn.” Stelpstra roept reizigers dan ook op om hun ervaringen via de enquête te melden. “Ik sluit niet uit dat we te zijner tijd met een zwartboek komen om de nadelen van de komst van Connexxion onder de aandacht te brengen,” besluit Stelpstra. “We hebben al een hoop bereikt, maar we zijn nog niet tevreden.”
De enquête is vanaf woensdag 14 oktober te vinden op PvdAHW.nl
Foto: ovdaghw.nl
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.