REGIO – Gewoon op zondag morgen even langs de supermarkt voor een vers croissantje en een vers geperste jus d’orange, juist omdat het kan.
Buiten de Hoeksche Waard is het de normaalste zaak van de wereld en zien het allang niet meer als service-aspect van je supermarkt. Nee, de zondag is voor de consument steeds meer een dag om je weekboodschappen te doen. Dat de zondag is ingeburgerd blijkt wel uit het feit dat ruim 2 op de 3 huishoudens in Nederland hier frequent gebruik van maakt.
In ‘s-Gravendeel was het de wens van de Albert Heijn om ook op zondag open te gaan de eigenaar die ook in Dordrecht een vestiging heeft waar wel op zondag boodschappen gedaan kunnen worden kreeg het in de gemeente Binnenmaas niet voor elkaar. In andere gemeente’s van de Hoeksche Waard is het nog niet geprobeerd wellicht is Strijen een idee met de vorig jaar geopende LIDL en de Albert Heijn die sinds kort een nieuwe eigenaars duo heeft
Zondag is dé dag voor supermarkten
Voor supermarkten is deze dag dan ook big business. Uit de supermarktkengetallen van GFK blijkt dat de omzet op zondag met ruim 20 procent is gestegen in 2015. Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 4,2 procent in 2015, oftewel ruim 1,4 miljard euro omzet. Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondagopening. Gepensioneerden maken hier nog relatief beperkt gebruik van.
Het omzetaandeel van de avondomzet in de supermarkt is de afgelopen jaren fors gedaald. In 2007 werd nog 9.3 procent van de omzet na 18.00 uur gerealiseerd. In 2014 en 2015 is dit gedaald naar 8.0 procent respectievelijk 8,1 procent.
Doordat we vaker op zondag onze boodschappen doen is het omzetaandeel bij supermarkten die op zondag open zijn van vrijdag en zaterdag afgenomen (46 procent in 2012 en 42,6% in 2015). Desondanks blijven de vrijdag en zaterdag de twee belangrijkste omzetdagen van de week!
Gedeeltelijke bron: dutchcowboys.nl
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.