Een succesvolle organisatie is als een Formule 1 auto. Om bij te blijven bij alle ontwikkelingen in de markt, technologie én maatschappij moet deze iedere dag opnieuw een race rijden. Daarbij is het vooral een kunst om in de race te blijven en te finishen. Om dat te bereiken levert de hele organisatie een topprestatie. Alle onderdelen van de machine werken nauw samen om het tot een succes te maken. Maar waarom krijgt één onderdeel: recruitment dan steeds zo weinig aandacht?
Pitcrew
De pitcrew heeft een belangrijke taak. Tijdens de pitstops plegen de leden van dat team noodzakelijk onderhoud en repareren ze eventuele schade. Ook zijn ze verantwoordelijk voor de bandenwissels.
Toch zijn er een paar leden van de pitcrew die wel erg weinig aandacht krijgen: degenen die verantwoordelijk zijn voor het wisselen van de banden. Dat zijn de personen die zich bezig houden met recruitment. Daar worden telkens wisselende krachten voor ingehuurd. Ook worden hier vaak mensen zonder relevante ervaring of starters in het vak voor ingezet. Of het geheel wordt uitbesteed aan de lokale bandenprijsvechter.
“Ben je blij met je recruitment?”
Regelmatig kom ik over de vloer bij mooie organisaties. Als ik de eigenaren spreek en ze de vraag stel hoe ze het toch presteren om telkens weer zo’n race te rijden dan krijg ik interessante, inspirerende verhalen te horen. Meestal hebben ze wel één droom. En dat is: minder uitvallen tijdens de race en in de voorhoede finishen. Om ook eens op dat podium te staan en champagne te toasten met de anderen.
Dan stel ik ze de vraag: ‘Ben je blij met je recruitment?’ Ofwel: ‘Hoe gaan de bandenwissels?’
En dan valt het stil. Er wordt wat geslikt en gekucht en dan komt er een verhaal. Meestal niet zo’n leuk verhaal. Het laatste woord wat valt is meestal ‘lastig’ of ’probleem’. Het contrast is enórm. Er staat een prachtige organisatie die kan deelnemen aan de koningsklasse van de motorsport. Maar voor het rubber waarmee de auto aan het asfalt plakt is erg weinig aandacht.
Situaties die ik vaak tegen kom:
HR heeft recruitment als neventaak
Alsof de coureur zelf tijdens de pitstop uit zijn auto moet stappen om met een krikje de banden te verwisselen. We weten allemaal dat de gemiddelde HR medewerker al tijd tekort komt voor het uitvoeren van de HR taken. Laat staan voor recruitment!
Hired gun
Dan huren we toch telkens een nieuwe ‘bandenspecialist’ in? Een ‘interim Corporate Recruiter’. Oké, die kan goed werk leveren om tijdelijk een probleem op te lossen. Verder heeft die toch andere belangen en verplichtingen. En er komt een tijd dat die weer naar de volgende opdracht gaat.
Eigen recruiter
Een eigen bandenspecialist dan? Een eigen interne recruiter kan een goede oplossing zijn. Veel organisaties maken dan echter de fout om een relatief onervaren persoon neer te zetten. Vaak ook als resultaat van de wijze waarop ze de recruiters rol intern waarderen en inschalen. Wat weer een afspiegeling is van de gebrekkige aandacht die recruitment krijgt.
Van alles wat
We hebben gewoon goede banden nodig. ‘no matter what’. Dus we laten alle opportunisten aan de haal gaan met onze vacatures. We verklaren onszelf tot schietschijf. Daarnaast proberen we ook nog wat met vacaturebanken en callcenters die extra recruitment diensten aanbieden. Voor je het weet staat de pitstraat vol met goedbedoelende mensen die elkaar behoorlijk in de weg lopen. Ook zullen er ongetwijfeld opportunisten tussen zitten die namens je organisatie de boer op gaan en voor veel (imago-) schade zorgen.
All of the above
Een exotische mix van alle bovenstaande situaties. Met een al even exotische mix aan problemen.
Wat is dan de oplossing?
Begin eerst eens met recruitment serieus te nemen en het de aandacht te geven die het verdient. Verbind jezelf langdurig aan ervaren professionals, of dat nu interne of externe zijn. Ontwikkel samen een visie en een plan van aanpak voor de lange termijn.
Goede race gewenst!
Raymond te Veldhuis
Hoeksche Recruiter
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.