HEINENOORD – Leerlingen 4 VWO van het Hoeksch Lyceum uit Oud-Beijerland zijn bezig geweest met een studieproject, waarbij zij onderzoek hebben gedaan naar de geschiedenis van de Hoeksche Waard en waar kan dat beter dan in Museum Hoeksche Waard?
De leerlingen zijn gedurende tien weken een middag naar het museum gekomen, waar zij ter kennismaking eerst een rondleiding hebben gekregen in zowel het Hof van Assendelft als in boerderij Oost-Leeuwenstein, de twee gebouwen van het museum in Heinenoord.Vervolgens hebben zij zich onder begeleiding van Jacob de Vries, docent Geschiedenis, verdiept in de onderwerpen waarin ze onderzoek wilden doen. Zo koos de een voor het ontstaan van de Hoeksche Waard, de ander voor bijvoorbeeld de samenleving in de 18e en 19e eeuw, oude beroepen en klederdrachten of bestuursvormen.De leerlingen hebben zelf de vragen bedacht en de bijbehorende documentatie opgezocht in de museumbibliotheek. Ook zochten zij naar informatie in het digitale zoeksysteem Adlib.
Het studieproject 4 VWO is door de leerlingen enthousiast ontvangen, ze vonden het interessant om meer te weten over de geschiedenis van het eiland.Jan Giskes en Mineke Vink van de werkgroep Educatie van het museum vonden het leuk de leerlingen te kunnen begeleiden. De informatie is verwerkt tot een totaal werkstuk en als laatste onderdeel in het traject zijn spreekbeurten voorbereid. De jongelui luisterden aandachtig naar elkaars onderwerpen, zelfs aanwezig ouders en familieleden raakten erdoor geïnteresseerd. Nu wordt het spannend; de docenten moeten nog een rapportcijfer toekennen aan het verrichte werk.
Het volgend schooljaar komen er nog twee 4 VWO-groepen bij om onderzoek te doen, namelijk van de C.S.G. Willem van Oranje. Dit betekent een verrijking van de historische kennis van de Hoeksche Waard en het museum is dan ook zeer tevreden over deze ontwikkeling en de resultaten, want ……Geschiedenis is eigenlijk best leuk!
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.