In de Escape Room streden twee groepen tegen elkaar om privacy gegevens van een persoon te hacken of juist te beveiligen. De agents en de hackers voerden allebei in een groep verschillende codeer- en programmeeropdrachten uit, waarbij ze codes ontcijferden en zo meer of juist minder informatie openbaar maken. De gastdocenten begonnen met een introductie op het onderwerp privacy en bespraken met de leerlingen hoe zij denken over media, technologie en internet. Hoe gedragen zij zich op internet? En wat weten ze ervan af? Vervolgens werd de klas in tweeën opgedeeld en de gastdocenten verdeelden zich over de groepen. De leerlingen kregen per groep een koffer met materialen en aantekeningen die uit eerder onderzoek verzameld waren. Er waren in totaal vijf opdrachten die voltooid moesten worden. Deze opdrachten waren verschillende puzzels die allemaal raakvlakken hadden met programmeren, coderen, encryptie en geheimtaal, sociale media en internetgebruik. Op een centrale laptop vulden de leerlingen de gevonden antwoorden in en wie het eerst alle juiste antwoorden invoerde, had gewonnen.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.