HOEKSCHE WAARD – Rijkswaterstaat renoveert in 2023 en 2024 de Heinenoordtunnel, maar nu al wordt er onderzoek gedaan naar verbeteringen op de fietspaden. Naast goed openbaar vervoer door de tweede tunnelbuis is de fiets een belangrijk alternatief voor de auto tijdens de tunnelrenovatie. Maar om veel meer mensen daadwerkelijk op de tweewieler te krijgen, moet er nog wel het een en ander gebeuren. Er moet vooral een goede verbinding komen richting het treinstation in Barendrecht.
Minister Cora van Nieuwenhuizen zette onlangs haar handtekening onder een concept bereikbaarheidsplan, dat over vier jaar van kracht moet worden als Rijkswaterstaat begint met de renovatie van de Heinenoordtunnel. Belangrijkste conclusie daarin is dat het ‘niet reizen tijdens de spits, op een andere manier of samen reizen’ moet worden gestimuleerd.
Volgens Cromstrijen’98 HW kan het anders reizen ook door een “extra fietspontverbinding” tussen Heinenoord en Barendrecht. Tijdens de renovatieperiode moet dit dan wel gratis zijn, want waarom zou je hiervoor gaan betalen als je ook gratis door de tunnel kunt fietsen? De Kiltunnel is immers ook gratis voor de auto’s die door de afsluiting om moeten rijden.
Cromstrijen’98 HW heeft onlangs aan Rijkswaterstaat formeel gevraagd om in dit onderzoek voor een bereikbaarheidsplan ook “alle” mogelijkheden voor openbaar vervoer door de tweede tunnelbuis te onderzoeken. Dat houdt in niet alleen bussen, maar ook de zogenaamde tramverbinding tussen Barendrecht en het Heinenoord busstation. Wij zien dit nog steeds als een kansrijke mogelijkheid om het eiland op een duurzame manier te ontsluiten en meer mensen uit de auto te krijgen. Als er nu al grote tractoren doorheen kunnen en mogen rijden, dan moeten bussen en trams toch ook mogelijk zijn. Er blijft dan nog steeds een gescheiden fietstunnel over.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.