De Kiltunnel is een 450 meter lange tunnel tussen ‘s-Gravendeel en Dordrecht. De tunnel verbindt de N217 vanuit ’s Gravendeel met de N3 richting Dordrecht. Directe aanleiding voor de renovatie is dat een aantal technische installaties aan het eind van hun levensduur zijn. Ook is het een kans om de doorstroming te verbeteren en de tunnel duurzamer te maken. Uitgangspunten voor de renovatie zijn veiligheid, bereikbaarheid en gebruikerscomfort.
Renovatieproject
In dit renovatieproject vervangen wij de volledige tunnelinstallaties inclusief besturing. Wij doen dit samen met Mourik (eerder onze partner bij het prestatiecontract Limburg-NAT). Mourik verzorgt het bouwkundige, civiele en wegen gedeelte van de renovatie. Zo komt er een nieuw kantoor, wegdek en een compleet nieuwe tolstraat. Het geheel van maatregelen dat wordt toegepast tijdens de renovatie is er mede op gericht om onderhouds- en beheerkosten, het energieverbruik en de CO2-uitstoot te beperken. Daarmee is de Kiltunnel, na afronding van de renovatie, klaar voor de toekomst.
Werkzaamheden
Fase één start nu met de opdracht voor de bouwteam fase, waar we met het wegschap Kiltunnel, het ontwerp gaan afmaken. In 2020 start de daadwerkelijke renovatie van de Kiltunnel en in 2022 is deze afgerond. Dat is tevens het jaar waarin de Kiltunnel 45 jaar bestaat! Binnen de renovatie ligt het zwaartepunt voor Dynniq in de tunnelombouw. Binnen een verkorte doorlooptijd van 15 weken gaan we de tunnelbuizen volledig renoveren. Dit houdt in het strippen van de tunnel tot het weer opbouwen van alle installaties in de tunnel en technische ruimte, inclusief het testen en inbedrijf stellen hiervan. Tijdens de ombouw en gedurende 2 jaar na realisatie, zijn wij verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud.
Officieel van start
De uitvoering van het groot onderhoud van de Kiltunnel is op 31 oktober 2019 formeel van start gegaan. In de gezamenlijke bouwkeet voor het projectteam van opdrachtgever Wegschap Tunnel Dordtse Kil en aannemerscombinatie sKILs, bestaande uit Dynniq en Mourik Infra, hebben Kiltunnel-directeur Arie Bras, algemeen directeur van Mourik Infra BV William van Niekerk en Evert Jan Pluimers, directeur Projects & Asset Management van Dynniq Nederland BV, de engineeringsovereenkomst getekend.
Vorige week is de engineeringsovereenkomst voor de renovatie van de #Kiltunnel ondertekend door @Kiltunnel, @MourikHolding en @Dynniq. We zijn nu officieel van start! In 2022 is de Kiltunnel #FutureProof.
? Lees hier hoe we dat gaan doen: https://t.co/gdKRhDkGPn pic.twitter.com/ejIkEhzodd
— Dynniq (@Dynniq) 4 november 2019
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.