Vrijdag werd gevierd dat de eerste vier bussen de weg op kunnen. Dit had eigenlijk vorig jaar al moeten gebeuren, maar de ingebruikname liep vertraging op door onder meer complexe wet- en regelgeving.
”En het probleem zat dan ook bij de ‘aanhangwagen”’, vertelt rayonmanager Dinand Schoenmaker. ”Dit bestond nog niet, dus dat maakte hem moeilijk te beoordelen en goed te keuren.”
Met een volle tank kunnen deze bussen ongeveer 350 kilometer afleggen. Tanken gebeurt bij het waterstofstation in Rhoon.
Aanhangwagenrijbewijs
De chauffeurs van Connexxion kunnen niet zomaar op pad met de bussen. Hier moet een extra rijbewijs voor gehaald worden. Er zijn met lege bussen al proefrondjes gereden.
”Hij rijdt lekker”, zegt buschauffeur Bert van Rietschoten enthousiast. ”Je hoort het, rustig. Een dieselbus maakt veel meer lawaai. En dat zorgt ervoor dat het met de waterstofbus relaxed rijden is! Diesel heeft zijn langste tijd gehad.”
In 2021 komen er meer waterstofbussen bij. Dan moeten er zo’n twintig rijden in dit gebied.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.