Werner de Jong van Constructief Hoeksche Waard wil een hulploket voor alle inwoners

Redactie Hoeksch Nieuws
3 Min Read
Foto Loesje

Hoeksche Waard – Iedere gemeente moet een loket hebben waar burgers met alle denkbare vragen terecht kunnen, vindt de Nationale Ombudsman. Hij merkt dat steeds meer mensen de samenleving te ingewikkeld vinden en hij wil dat gemeenten burgers daarbij gaan helpen, ook bij andere zaken dan gemeentelijke kwesties.

Werner de Jong

Ook de Gemeente Hoeksche Waard heeft dringend behoefte aan een dergelijk hulploket. De huidige servicecentra voldoen daar niet aan, want je kunt daar alleen aankloppen als je vragen hebt die over gemeentelijke zaken gaan, volgens Werner de Jong, fractievoorzitter Constructief Hoeksche Waard. Een hulploket moet makkelijk coronaproof ingericht kunnen worden en dus altijd benaderbaar zijn en blijven. Een inwoner moet het gemeentehuis binnen kunnen lopen en om hulp kunnen vragen. Dan kan de gemeente iemand, indien mogelijk, op de juiste manier doorverwijzen naar de juiste instantie. Ook een burger met een kapotte koelkast of per ongeluk vernietigde bankafschriften heeft recht op hulp. Over dit soort uiteenlopende hulpvragen gaat dit hulploket. Het is maar een kleine moeite, maar met een groot effect voor de inwoners die dit nodig hebben.

In een tijd van voortschrijdende digitalisering is er nog steeds menselijk contact nodig. In de Hoeksche Waard wonen veel ouderen of hulpbehoevenden die met een hulploket blij zouden zijn. De gemeente mag zich niet alleen richten op mensen die het allemaal aankunnen, zelfredzaam zijn en de digitalisering snappen. Zij moet juist rekening houden met de grote groep inwoners die de huidige ontwikkelingen in de maatschappij moeilijk kunnen volgen. We moeten meer doen tegen  een toenemende vervreemding die door de coronaproblemen nog een stap verder kan gaan.

Constructief Hoeksche Waard heeft onlangs een motie hulploket ingediend, maar moet deze aanhouden, omdat de raad vindt dat er op de uitkomst van een rekenkameronderzoek inzake dienstverlening gewacht moet worden. Werner de Jong van CHW hoopt dat die uitkomst er snel gaat komen. In de tussentijd kan iedereen, die iets over het hulploket wil op- of aanmerken hiervoor een mail sturen naar [email protected].

 


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.







Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren