HOEKSCHE WAARD – Houd altijd één rijrichting open, zorg dat de N217 is aangepast en laat de renovatie van de Heinenoordtunnel niet samenvallen met die van de Haringvlietbrug. Voor de OHW zijn dit drie belangrijke speerpunten waar zij aan vasthoudt bij de voorbereidingen voor de ingrijpende renovatie die voor 2023 en 2024 op het programma staat.
Raymond van Galen, voorzitter van de commissie Bereikbaarheid van de OHW, somde (25 maart jl.) de drie punten nog eens op aan het eind van het webinar ‘Mobiliteit in en rondom de Hoeksche Waard’. Een groep van ongeveer 50 deelnemers, waaronder OHW-leden, vertegenwoordigers van verschillende instanties en politici luisterden naar de presentatie van Marjolein Brandt, adviseur mobiliteit en bereikbaarheid binnen het projectteam Renovatie Heinenoordtunnel bij Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat heeft in de jaren ‘50/’60 tal van bruggen, tunnels en wegen aangelegd. Die civiele en bouwkundige constructies zijn toe aan een opknapbeurt. In totaal 34 projecten in Zuid-Holland maken deel uit van de vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat, die ervoor moet zorgen dat de regio’s bereikbaar blijven.
Bij de Heinenoordtunnel, waar dagelijks 110.000 voertuigen doorheen rijden, worden installaties en systemen vervangen en aangepast. Ook wordt de constructie aangepakt en de tunnel duurzamer gemaakt. Om dit uit te voeren wordt de tunnel in de zomer van 2023 en die van 2024 16 dagen volledig afgesloten en verspreid over beide jaren ook ruim dertig weekenden en een aantal nachten in één richting.
Rijkswaterstaat, gemeente Hoeksche Waard, provincie Zuid-Holland en waterschap Hollandse Delta hebben 25 miljoen euro beschikbaar om ervoor te zorgen dat verkeer van en naar de Hoeksche Waard, maar ook vanuit de andere Zuid-Hollandse Eilanden en Brabant daar zo min mogelijk hinder van ondervindt. Om de hinder van files in de zomer beperkt te houden tot ‘normale’ files buiten die periode is het streven dat er dagelijks 30.000 auto’s minder de weg op gaan.
,,Mensen die niet op de weg hoeven te zijn, gaan we bijvoorbeeld vragen thuis te werken ten behoeve van degenen die dit wel moeten,’’ legde Brandt uit. Fietsen wordt met acties zoveel mogelijk gestimuleerd, door fietsponten gratis te maken en vrijliggende fietspaden aan te leggen. De buis van de Tweede Heinenoordtunnel, waar nu het landbouwverkeer doorheen rijdt, wordt geschikt gemaakt voor de lijndiensten van Connexxion. Ook nood- en hulpdiensten kunnen in geval van calamiteit van deze buis gebruik maken.
Taxivervoer van en naar het ziekenhuis krijgt geen ontheffing. Er komen meer Park & Ride-plekken en voor het verkeer uit Brabant wordt reizen per trein gestimuleerd. De Kiltunnel wordt tijdens de afsluitingen tolvrij.
De OHW houdt vast haar voorstel om altijd één tunnelbuis open te houden voor verkeer in de noord-/zuidrichting, gaf Raymond van Galen aan. ,,Als je dat verkeer laat doorrijden, vergroot je de bereikbaarheid van de Hoeksche Waard en de Kiltunnel,’’ vulde ondernemer Raimond Draak aan.
Volgens Brandt is dat ingewikkeld omdat de noord-/zuidbuis nodig is om een middentunnelkanaal aan te leggen, waarachter kabels, leidingen een deel van de technische installaties worden opgesteld. De andere tunnelbuis kan evenmin, volgens haar, omdat dit een ingrijpende aanpassing vereist. ,,Hang noodsignalering op. Bij de renovatie van de Maastunnel in Rotterdam heeft dat ook goed gewerkt,’’ wist Van Galen.
De investering van 25 miljoen voor een goede bereikbaarheid vindt Van Galen onvoldoende wisselgeld voor de gevolgen die de ondernemers ondervinden van de afsluitingen. ,,Er is een veelvoud van dat bedrag voor ons mee gemoeid als je kijkt naar verlies van inkomsten en kosten voor het omrijden.’’
Namens De Verkeersonderneming informeert en polst voormalig OHW-voorzitter Steven Corijn, in opdracht van Rijkswaterstaat, ondernemers in de Hoeksche Waard over de renovatie, bespreekt met hen de gevolgen en hoe zij daar mee om kunnen gaan. Binnen De Verkeersonderneming werken instanties en overheden samen aan het verbeteren van bereikbaarheid en mobiliteit in de Rotterdamse en Drechtsteden-regio. Collega’s van Corijn zijn in de andere regio’s actief.
Deelnemend wethouder Harry van Waveren verwacht dat de geplande aanleg van een parallelbaan tussen Maasdam en ‘s-Gravendeel voor de grootscheepse renovatie kan worden uitgevoerd. ,,Het bestemmingsplan ligt voor de zomer ter inzage, de financiële berekening past binnen het budget en de kosten vallen mee,’’ wist hij.
Net als Van Galen benoemde ook Van Waveren de renovatie van het beweegbare deel van de Haringvlietbrug die, nu nog onder voorbehoud, voor 2022/2023 op de planning staat. ,,Als dat langer duurt, welke maatregelen kun je dan nemen?’’ sprak hij. Daar moet nog duidelijkheid over komen.
Ondernemers met vragen kunnen deze sturen naar [email protected]
Kijk voor meer informatie op https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/a29-renovatie-eerste-heinenoordtunnel/index.aspx
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.