Na twee keer uitstel is het nu echt zover: de maatregelen om de Haringvlietbrug minder zwaar te belasten zijn ingegaan. De rijstroken zijn versmald en de komende twee jaar geldt een maximumsnelheid van 50 km/u. Wie denkt ik kan wel wat harder over die brug zal post van het CJIB krijgen want er zijn op maandag morgen flitspalen geplaatst.
Maatregelen
- De maximumsnelheid is verlaagd naar 50 km/h.
- In beide richtingen zijn de rijstroken versmald.
- De parallelbaan is afgesloten voor auto’s.
- De brug wordt 1 keer per week geopend voor de hoge scheepvaart, deze maatregel blijft van kracht.
Alle maatregelen zorgen voor minder trillingen, zodat de brug minder wordt belast en deze veilig blijft voor het verkeer op én onder de brug.
De maatregelen blijven van kracht tot aan de renovatie in 2023. Voor zowel weggebruikers als vaarweggebruikers zullen de maatregelen leiden tot hinder. Op de pagina hinder voor (vaar)weggebruikers vindt u meer informatie over de verkeersmaatregelen.
Nieuwsfeed
Volg onze nieuwsfeed en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de verkeersmaatregelen op de Haringvlietburg.
De oorzaak: lostrillende klemmen
Het rijdek van de brug bestaat uit 210 aluminium platen die met 700 klemmen aan de klep van de brug zijn bevestigd. De klemmen trillen los door al het verkeer dat over de brug rijdt. De sterkte van de trillingen wordt bepaald door de hoeveelheid verkeer, het gewicht van het (vracht)verkeer en de snelheid waarmee het verkeer over de brug rijdt. Zonder maatregelen is de kans groter dat er een klem of plaat loskomt van de brug.
Om de brug veilig te kunnen gebruiken tot aan vervanging van de klep in 2023, verlagen we de maximumsnelheid op de brug. Dit zorgt voor minder trillingen in de klep van de brug en voorkomt daarmee het lostrillen van platen of klemmen. We houden actief in de gaten of de maatregel het gewenste effect heeft. Bij onvoldoende resultaat zetten we waar nodig extra maatregelen in.
Versmalde rijstroken en controle
Omdat de snelheid van 50 km/h niet past bij het huidige wegbeeld van de autosnelweg, worden de rijstroken versmald en wordt er extra gecontroleerd op het aanhouden van de snelheid.
Renovatie Haringvlietbrug
De klep van de Haringvlietbrug is vanaf begin 2023 aan het einde van haar levensduur en kan dan niet meer veilig bediend worden voor de hoge scheepvaart. De voorbereiding om de klep van de Haringvlietbrug te vervangen is inmiddels in volle gang. Lees meer over de renovatie op de projectpagina A29: Renovatie Haringvlietbrug beweegbare deel.
Forse opgave
Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze vernieuwd.
Lees meer over de aanpak in Zuid-Holland op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Zuid-Holland.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.