Het Jeugdfonds Sport & Cultuur lanceert de campagne ‘Kies een club’. Nu het nieuwe sport- en cultuurseizoen start, zou het fantastisch zijn als zoveel mogelijk kinderen en jongeren direct lid kunnen worden van een sport- of cultuurclub. De campagne ‘Kies een club’ biedt ouders die de contributie of het lesgeld niet zelf kunnen betalen, de mogelijkheid contact op te nemen het speciale telefoonnummer 088 – 8 800 888 of via kieseenclub.nl.
De zomervakantie zit erop, de coronamaatregelen zijn versoepeld en alle sport- en cultuurclubs zijn weer open. Kinderen en jongeren gaan weer naar school en naar hun club. Het lijkt zo normaal om naar voetbal, streetdance of een andere club te gaan. Toch is dat voor 272.000 kinderen niet vanzelfsprekend, hun ouders hebben geen geld om het lidmaatschap of lesgeld van een club te betalen (bron: SCP). Ook kinderen uit gezinnen met weinig geld moeten de kans krijgen een club te kiezen. Wij betalen voor deze kinderen de contributie of het lesgeld van de sport- of cultuurclub.
Tijdens de coronacrisis is het belang van samen sporten op de club en meedoen aan culturele activiteiten voor kinderen extra duidelijk geworden. Op de sportvelden of in de dans- of muziekscholen ontdekken kinderen wat ze leuk vinden, maken ze nieuwe vrienden en doen ze ook nog eens waardevolle vaardigheden op waar ze hun leven lang wat aan hebben. Dat is belangrijk voor de mentale, fysieke en sociale ontwikkeling. Kinderen leren omgaan met winst en verlies, vergeten hun zorgen, en hun zelfvertrouwen wordt groter. Op de club hoor je erbij, ongeacht de thuissituatie. Het is belangrijk dat in ieder geval de financiële hobbels om lid te worden van een club weggenomen worden.
Doel van de campagne ‘Kies een club’ is om ouders te laten weten dat er hulp is. Door te bellen met het 088 nummer of via kieseenclub.nl contact op te nemen, brengen we ouders in contact met een intermediair die een aanvraag kan doen. We werken nauw samen met Stichting Leergeld en intermediairs als wijkteammedewerkers, schuldhulpverleners of de juf of meester op school. Deze intermediairs kunnen vervolgens samen met de ouders een aanvraag doen voor ondersteuning.
De campagne loopt tot en met 30 september en is zichtbaar in de supermarktketen Dirk van den Broek, stads- en streekbussen, posters in het straatbeeld en online.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.