Op de Haringvlietbrug wordt de linkerrijstrook in beide richtingen verbreed van 1,95 meter naar 2,35 meter. Om de weginrichting aan te passen, heeft Rijkswaterstaat drie nachtafsluitingen nodig in het weekend van 1 tot 4 oktober, telkens in een andere richting. Om dit weekend optimaal te benutten en hinder zoveel mogelijk te beperken, herstelt de aannemer ook nog asfaltschade in de richting van Rotterdam.
Dit zal gebeuren volgens de volgende planning:
- Vanaf vrijdagavond 1 oktober 21:00 uur tot zaterdagochtend 08:00 uur wordt de linkerrijstrook richting Bergen op Zoom verbreed.
- Van zaterdagavond 2 oktober 21:00 uur tot zondagochtend 10:00 uur wordt de linkerrijstrook richting Rotterdam verbreed.
- Ten slotte wordt het asfalt richting Rotterdam gerepareerd vanaf zondagavond 21:00 uur tot maandagochtend 05:00 uur.
Sinds 23 augustus geldt op de Haringvlietbrug een verlaagde maximumsnelheid van 50 km/h. Deze is ingesteld omdat de klemmen waarmee het wegdek vastzit aan de klep lostrillen door het verkeer. Met deze maatregel wordt de brug minder belast en kan de brug naar verwachting veilig gebruikt worden tot aan de geplande werkzaamheden aan de klep in 2023.
Hiervoor is het nodig dat automobilisten hun rijgedrag blijven aanpassen en zich aan de maximumsnelheid houden. Omdat de maximumsnelheid van 50 km/h niet past bij het gebruikelijke wegbeeld van een autosnelweg, is de weginrichting aangepast en zijn de rijstroken versmald. Weggebruikers zullen hierdoor eerder vaart minderen van 100 km/u naar 50 km/u. Een belangrijke voorwaarde voor handhaving is namelijk dat de weg zodanig is ingericht dat het reëel is voor het verkeer om zich aan de geldende maximumsnelheid te houden. Er wordt 24 uur per dag gehandhaafd met flitspalen. Ook controleert de politie geregeld op sluipverkeer via de verzorgingsplaatsen.
We hebben vastgesteld dat de maatregel op de brug werkt om de snelheid te verlagen en dat de inrichting ervan veilig is. De maximum snelheid wordt goed nageleefd.
Nu de mobiele radarcontroles in de middenberm zijn vervangen door handhavingscamera’s komt er ruimte vrij in de middenberm van de brug en kan de linkerrijstrook in beide rijrichtingen iets breder worden gemaakt. Deze ruimte was eerder nodig om de mobiele radar te kunnen plaatsen.
Daarnaast blijkt uit de monitoring van de verkeerssituatie op de brug en signalen vanuit publiek en pers dat veel weggebruikers moeite hebben met de smalle linkerrijstrook. Deze wordt als te smal ervaren, wat inhalen lastig maakt, zeker als rechts een vrachtwagen rijdt. Na de verbreding stroomt het verkeer naar verwachting beter door.
Meer informatie en het laatste nieuws over de maatregelen, de hinder voor (vaar)weggebruikers en veel gestelde vragen vindt u in ons online dossier ‘Maatregelen Haringvlietbrug’:
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.