Zuid-Beijerland – Op woensdag 8 december beslist de Verenigde Vergadering van Waterschap Hollandse Delta over het traject van het aan te leggen fietspad aan de Korteweg en de Schoutsdijk in Zuid-Beijerland. Vanaf de opening van de randweg langs Zuid-Beijerland in 2002, waar alle doorgaande verkeer met bestemming Hoeksche Waard-West gebruik van moet maken en waar 80 kilometer mocht worden gereden, is er behoefte aan een vrijliggend fietspad langs Korteweg, Schoutsdijk en Noord- Achterweg. Na 20 jaar is het eindelijk zo ver en krijgt de Korteweg een fietspad. De vlag kan bijna uit, net als in 2002, na de opening van de randweg. Maar de prangende vraag of het fietspad aan de oostkant of aan de westkant van het stukje Schoutsdijk moet komen, is echter nog niet beantwoord. Vanaf het begin pleiten inwoners van Zuid-Beijerland voor aanleg aan de westkant van de Schoutsdijk, zodat het fietspad later, als de Noord-Achterweg in het kader van de Vorkenstructuur gerenoveerd wordt, doorgetrokken kan worden langs de Noord-Achterweg naar de bestaande fietspaden aan Noord-Achterweg en Ronduitweg richting Oud-Beijerland. Gemeente en waterschap hebben echter een ongemotiveerde voorkeur voor aanleg aan de oostkant van de Schoutsdijk.
Alie Plas, secretaris van Comité Duik in de Dijk: ‘We hebben in Zuid-Beijerland veel meer behoefte aan een fietspad aan de westkant, want als er eenmaal een fietspad aan de oostkant ligt, komt er nooit een tweede aan de westkant, de kant van het dorp. Het stuk Noord-Achterweg, waar een fietspad ontbreekt, is in 2017 door het waterschap afgesloten voor (brom)fietsers, omdat het daar gevaarlijk was te fietsen en te wandelen. De reden is begrijpelijk, maar daarmee werd de toegankelijkheid van Zuid-Beijerland voor fietsers gehalveerd en zijn alle fietsers gedwongen de drukke en lastige dorpsdijk te nemen om het dorp te bereiken of te passeren. Wij willen de afgesloten fietsroute terug! Een fietspad aan de oostkant van de Schoutsdijk zal nauwelijks gebruikt worden en levert bovendien bijzonder gevaarlijke oversteekpunten op.’
Willy Spaan, voormalig secretaris van de door de gemeente Korendijk ingestelde meedenkgroep ‘Dorpsbelang Zuid-Beijerland’ vult aan: ‘Gemeente en waterschap beweren nooit signalen te hebben ontvangen, dat er behoefte aan een koppeling van de fietspaden in en rond het dorp zou zijn. De inhoud van m’n computer bewijst het tegendeel. Al in 2016 en 2017 is er op de verplicht gehouden en goed bezochte dorpsvergaderingen over gesproken in aanwezigheid van B&W, wat ook nog schriftelijk is bevestigd. Als Dorpsbelang schreven we brieven hierover aan WSHD en SOHW en bij de inspraakrondes voor de Omgevingsvisie Korendijk werd de behoefte aan doorlopende fietspaden opnieuw door bewoners naar voren gebracht. Op 21.4.2017 is door Dorpsbelang Zuid-Beijerland bij de geschillencommissie van WSHD zelfs formeel bezwaargemaakt tegen het afsluiten van de Noord- Achterweg voor fietsers, zonder dat daar uitzicht op een vrijliggend fietspad tegenover stond. Hieruit blijkt dat er vanuit de gemeenschap weldegelijk ‘signalen richting beide overheden zijn gegeven’, die toen zijn genegeerd en waarvan men zich nu niet meer bewust lijkt te zijn.’
De vraag dringt zich op: Waarom luisteren overheden niet naar de behoeften van inwoners?
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.