Afgelopen maand ging gedeputeerde Willy de Zoete in gesprek met de dealpartners van de Zuid-Hollandse MKB-Deals Digitalisering Zuid-Hollandse Delta en Digitaliseringsvoucher MKB. Beide deals zetten in op digitalisering in het brede mkb, door het aanbieden van financiële ondersteuning in de vorm van digitaliseringsvouchers. Wat houdt dit in? En hoe dragen deze vouchers bij aan een toekomstbestendig mkb?
Digitalisering mkb
Digitalisering is een belangrijk thema. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Dit vraagt om aanpassingen voor onze economie en samenleving. Denk aan online winkelen, robotisering in fabrieken, data management om processen te optimaliseren of cybercriminaliteit. Mkb-ondernemers geven aan niet goed te weten waar ze moeten beginnen. Daarnaast is het een gebrek aan tijd en geld om zich hiervoor in te zetten. Terwijl digitalisering uiteindelijk tijd en kosten kan besparen, en nieuwe markten kan bereiken om de omzet te vergroten.
Digitaliseringsvouchers
Door het aanbieden van digitaliseringsprogramma’s en digitaliseringsvouchers wordt er financiële ondersteuning geboden bij het aanpakken van deze vraagstukken. Om concreet aan de slag te gaan met het opzetten van een website, een webshop, social media kanalen, data management, smart industry of cybersecurity. Gedeputeerde Willy de Zoete licht toe: “Met de digitaliseringsvouchers helpen wij ondernemers in het mkb de kosten voor het digitaliseren van online verkoopkanalen te verlagen. Vooral de afgelopen jaren hebben wij allemaal meegemaakt dat de toekomst lastig te voorspellen is. Digitalisering heeft altijd een positief effect op het stimuleren van de verkoop, omdat de consument zo beter en sneller te bereiken is. Wij zijn blij dat we samen met de gemeenten, die de ondernemers goed kennen, mkb’ers kunnen helpen met de vouchers. Zo maken we Zuid-Hollandse economie toekomstbestendig.”
Een aantal ondernemers maakt al dankbaar gebruik van de digitaliseringsvouchers. Maurice Haverkamp, eigenaar jeanswinkel Stripes in Schiedam: “De voucher hielp mij bij het doorontwikkelen van mijn webshop door het toevoegen van een virtueel bezoek. Ik wil mijn websitebezoekers zo enthousiasmeren om ook mijn fysieke winkel te bezoeken.” Ook De Zoetermeerse Brouwerij heeft baat bij de voucher. Loek Eerhart: “De voucher kwam precies op tijd voor onze nieuwe webshop op onze website. Dit gaf, vooral in de coronatijd, een boost aan onze omzet. Ook zijn we nu digitaal vindbaar in plaats van alleen via mond-op-mond reclame.’’ Fuiks Eten en Drinken in Capelle aan den IJssel heeft gekeken wat er beter en slimmer kon in het restaurant. Marinus Bothof: “Met de digitaliseringvoucher hebben we verschillende bedrijfsprocessen gemoderniseerd en gedigitaliseerd. Hierdoor zijn we minder kwetsbaar voor externe en niet te beïnvloeden factoren. En kunnen we nu met een druk op de knop onze webwinkel voor afhaal openen en bereiken we meer mensen online.” Eigenaar van Bar Restaurant Pavlov, Stuart Stretton vertelt het volgende over het gebruik van de voucher: “Wij hebben er verschillende projecten mede mee gefinancierd. Digitalisering is in onze branche niet strikt noodzakelijk om een zaak te draaien. Alleen het helpt wel en het maakt taken eenvoudiger en minder arbeidsintensief. Voor mij heeft de digitalisering als voordeel dat ik nu 4 zaken kan overzien.”
MKB-Deal Digitalisering Zuid-Hollandse Delta
Veel mkb’ers worstelen met digitaliseringsvraagstukken. Er is behoefte aan een gestructureerde aanpak. Met dit initiatief krijgen ondernemers een stimulans om de (eerste) stap te zetten richting digitalisering. Er wordt ingezet op bewustwording, begeleiding en samenwerking, zodat mkb’ers zelf aan de slag kunnen. Dit wordt gedaan door het aanbieden van masterclasses, hulp van een digitaliseringscoach en financiële ondersteuning door digitaliseringsvouchers. In deze deal werken de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Nissewaard, Hoeksche Waard, Hellevoetsluis, Brielle, Westvoorne, Goeree Overflakkee, MKB Rotterdam Rijnmond en lokale ondernemersverenigingen met elkaar samen.
MKB-Deal Digitaliseringsvoucher MKB
Online vindbaar zijn en online kunnen verkopen worden steeds belangrijker om omzet en klantenbinding te behouden of te vergroten. Met dit initiatief krijgen ondernemers via digitaliseringsvouchers financiële ondersteuning bij digitaliseringsvraagstukken. Bijvoorbeeld voor het opzetten of verbeteren van een website en andere online verkoopactiviteiten, zoekmachineoptimalisering, advies rondom online marketing en cyberweerbaarheid. Dit is een samenwerking van de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Capelle aan den IJssel, Den Haag, Schiedam, Zoetermeer, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, MKB Den Haag en lokale ondernemersverenigingen: Koninklijke Horeca Nederland (KHN) afdeling Den Haag en afdeling Zoetermeer-Oostland, Haags Retailpunt, Vereniging Promotie Stadshart Zoetermeer, Ondernemersvereniging Dorpsstraat Zoetermeer, Stichting Centrummanagement Schiedam en Ondernemersvereniging de Koperwiek.
MKB-Deals Zuid-Holland
Provincie Zuid-Holland zet in op een toekomstbestendig mkb door het sluiten van MKB-Deals. Dit zijn bestuurlijke afspraken tussen de provincie Zuid-Holland, minimaal 3 gemeenten en 1 ondernemersvereniging, met als doel het aanbieden van concrete projecten voor het lokale mkb. Digitalisering is een belangrijk thema binnen deze deals.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.