De veerpont tussen Hekelingen en Nieuw-Beijerland is een belangrijke verbinding in het verkeer tussen Voorne-Putten en de Hoeksche Waard. Ongeveer drieduizend auto’s worden dagelijks van het ene naar het andere eiland overgezet. Een miljoen per jaar. Het zijn niet alleen personen die worden vervoerd. Ook de drugshandel maakt gebruik van het varend vervoer. Maar vraag niet naar drugs. Niemand wil er openlijk over praten.
Vooral ’s avonds rijden de auto’s soms af en aan. De stereotype Volkswagen Golfjes staan stil op de slecht verlichte parkeerplaatsen aan beide zijden van het Spui. Tien minuten, hooguit een kwartier parkeren ze er. De deal is meestal dan gedaan, vervolgens zijn verstrekker en klant weer vertrokken.
Als de The Queen Jacqueline – zo heet de pont – het kon, zou ze honderduit vertellen. Maar een schip zwijgt, zoals ook het personeel en de eigenaar. Ze kennen de voorbeelden van de drugshandel. Zoals die dame uit het dorp die wel héél vaak de pont gebruikte. Ze stak over, verliet de klep niet eens, nam iets aan en reisde terug. “Tja, m’n betaalpas laten liggen”, zei ze dan verontschuldigend over de zojuist gedane transactie. Haar steeds verder afnemende uitstraling verraadde haar frequente drugsgebruik.
Handel bij de pont
De mannen en vrouwen van het veer zien wat dagelijks op en rond de pont gebeurt. Ze ondergaan de gebeurtenissen gelaten. Het is een drijvend stukje openbare weg, dus staan ze vooral ten dienste van de klant. Het personeel is blij met een praatje en rekent op een respectvolle houding die ze zelf ook proberen uit te stralen.
De veerstoep in Nieuw-Beijerland, waar 4 opstelstroken zijn© Rijnmond
Soms gaat het mis. Zoals in oktober toen een ‘reguliere klant’ plotseling van de parkeerplaats reed en zijn auto op de opstelstrook voor vrachtwagens aan Hoeksche Waard-zijde parkeerde en als eerste de pont opreed. Iets wat voor vaste gebruikers een doodzonde is. Immers, de middelste rij gaat voor. Een andere gebruiker pikte het voordringen niet en meldde het zoveelste wangedrag bij de politie. Sindsdien zit de politie weer wat scherper op de bewegingen.
Dealers en gebruikers konden tot het voorval lang anoniem gebruik maken van de dienst die tussen 05:30 uur en 23:00 uur vaart. Zoveel aandacht trekt de business niet. De pont is ook een schakel tussen twee gebieden met twee verschillende politieteams. Het Spui is ook daarom een strakke scheidslijn.De bezetting van beide politieteams is al jaren ondermaats. Tijd voor echt rechercheren van een op het oog zo’n kleine zaak lijkt er niet. Laat staan dat een aanpak op tafel ligt.
Automatisch volgsysteem
De wijkagent komt soms langs in zijn spaarzame tijd. Vaak in de ochtend, als dealer en gebruiker nog uitslapen. Camera’s van het automatisch volgsysteem ANPR – die kentekens scannen en doorspelen – zouden een alternatief kunnen zijn. Die staan er niet. Ook de spotlights ontbreken. Enkele lantaarnpalen zorgen voor een bescheiden verlichting. In die anonimiteit voelen vooral de dealers zich vrij en niet gespot.
Tekst gaat verder onder de foto
De opstelstrook bij Hekelingen is beperkt verlicht, een camera staat er niet© Rijnmond
De gebeurtenis in oktober zorgde voor iets meer aandacht van de politie. Onvoldoende om dealers en gebruikers te verontrusten. Klant en leverancier vinden elkaar nog steeds. Begin april waren we zelf getuige, toen we de overtocht maakten. Een klant stapte in Nieuw-Beijerland aan boord. Aan de Hekelingse (Spijkenisse) zijde liep hij naar een auto die op de parkeerplaats stond te wachten. In de auto werd snel iets uitgewisseld, waarna de klant nog met dezelfde pont de oversteek terug maakte.
Auto niet meer welkom
Een week later, half april, hield de politie op dezelfde parkeerplaats aan Hekelingse zijde een man aan. Hij zat in een geparkeerde auto en was in het bezit van hasj. Het voertuig, van een verhuurbedrijf, stond nog enkele dagen eenzaam en verloren op de parkeerplaats. Inmiddels heeft de verhuurder de auto teruggehaald. De gearresteerde man zal in de toekomst ergens anders een wagen moeten huren. “Hij is niet meer welkom”, zegt een woordvoerder.
De huurauto stond dagen na de arrestatie van de huurder nog op z’n plek.© Rijnmond
De politie laat weten dat de melding van oktober wel heeft geleid tot meer aandacht voor de pont. “De collega’s, in Nissewaard en in de Hoeksche Waard, houden extra toezicht.” De eerder beschreven aanhouding wordt niet tot het pontdossier gerekend.
De gemeenten Nissewaard en Hoeksche Waard werken ook samen in dit geval, vertelt een woordvoerder. Maar extra camera’s, dat zit er vooralsnog niet in. “Cameratoezicht is bij dit soort zaken niet de oplossing. Zeker in onze gemeenten met veel polders en uitgestrekt landschap is het makkelijk voor dealers om een andere plek te vinden waar geen cameratoezicht is. Bijvoorbeeld door een paar honderd meter verderop te gaan staan. Daarom is het belangrijk dat inwoners verdachte situaties altijd bij de politie melden.”
Handel op de carpoolplaats
Opvallend is wel dat die ANPR-camera in 2016 wel tijdelijk werd geplaatst. Toen voer de pont ook ’s nachts in verband met de afsluiting van de Heinenoordtunnel (A29). Een camera stond aan de kant van Hekelingen, in Nieuw-Beijerland stond een politiebus om de gebruikers van de pont te observeren.
Een vaste plek op de eerste rang hebben de bewoners van het luxe appartementencomplex in Nieuw-Beijerland. Een aantal van de balkons kijkt rechtstreeks uit op de parkeerplaats naast de pont. Maar laten ze nou net dáár geen handel zien gebeuren. Die vindt volgens ingewijden vooral plaats in het haventje van Nieuw-Beijerland.
Niet dat de bewoners geen louche handel zien. Die speelt zich volgens hen af aan de andere kant van het complex, op de carpoolplaats onderaan de Spuidijk. Daar vertellen ze wel over, maar in een verhaal geciteerd worden, dat wil niemand. “Je weet immers nooit wat de reactie zal zijn van de mensen van wie de broodwinning in gevaar komt.”
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.