Historisch ‘gevecht’ tussen ijsschotsen op film vastgelegd

Arie Pieters
4 Min Read
'Siberië' was de sterkste stoomsleper/ijsbreker van zijn tijd. En moest vaak aan het werk in 1929. - Uit het archief van Arie Pieters

IJskoud en één van strengste winters van de afgelopen eeuw. Met ook één van de meest heroïsche edities van de Elfstedentocht ooit verreden. Dat was de winter van 1929. Maar dat was niet het enige ‘gevecht’ dat men in een toen Siberische februarimaand kon aanschouwen. In het Rijnmondgebied vond namelijk een heuse ‘clash’ plaats tussen de ijsschotsen.

Een eenzame ijsbreker beukte zich op de Maas bij Rotterdam een weg door de imposante ijsschotsen! Het was de enige stoomijsbreker die op dat moment nog de strijd met Koning Winter aan kon gaan. Zijn toepasselijke naam: ’Siberië’, of de ‘Beer van Rotterdam’, zoals de bijnaam van deze krachtpatser luidde. Dat klinkt ongeloofwaardig, één enkele ijsbreker die zich nog tussen soms metershoge ijsschotsen waagt? Misschien, maar gelukkig is er bewijs. En niet alleen middels foto’s, maar ook via (zeldzame) bewegende beelden van de winter van 1929. Enkele jaren geleden doken die gelukkig op, op een kanaal op You Tube. Onder de titel; ‘Winter 1929 door Arthur Bueno’ kan iedereen die nu bekijken. Met dank aan Eddie Bierens voor het uploaden van uit unieke filmpje. We zien trouwens meer fraaie, historische winterbeelden voorbijkomen in de precies 6,36 minuten de het filmpje duurt. Na de beelden van ’Siberië’ in actie (gefilmd op 16 februari) zien we mensen op het ijs bij ‘Kralingsche veer’, zoals men dat destijds schreef. En tegen het einde van de film gaan auto’s uit het Laurel & Hardy tijdperk de bevroren rivier op.

 

Uniek compartimenten systeem

Maar waarom ging de ‘Beer van Rotterdam’ in februari alleen de strijd aan met Koning Winter? Wel, daar is feitelijk een vrij simpele reden voor: ‘De Beer’ was de enige die dit vrijwel zonder risico kon doen. Dat had het in 1925 bij de rederij van Piet Smit gebouwde en in 1926 te water gelaten schip te danken aan een voor die tijd uniek compartimenten systeem in de romp. ‘Siberië’ was uitgerust met een ijsbrekersteven en een systeem om via het over- en weer terugpompen van water in tanks, ingebouwd op diverse punten in het vaartuig, het zwaartepunt van de sleper/ijsbreker zodanig te variëren dat het zich zelfstandig kon loswrikken uit vast ijs. ‘De Beer’ was de sterkste ijsbreker/stoomsleper van zijn tijd. Uiteindelijk moest hij zijn gevecht met Koning Winter in februari staken. Maar begin maart was hij terug, als aanvoerder van konvooien ijsbrekers, die ondermeer de Oude Maas, Dordtse Kil en Hollands Diep weer bevaarbaar moesten maken. De legendarische sleper werd in 1961 verkocht aan een Italiaanse rederij in Palermo. In 1995 volgde helaas sloop. Gelukkig kunnen we nu dankzij Arthur Bueno nog even een glimp opvangen van een legendarisch schip, actief in een net zo legendarische winter.

Het verhaal van ‘Siberië’ is opgetekend in de historische fotoboekjes ‘De Beer en Koning Winter’ en ‘De vergeten winter’ van auteur Arie Pieters. Verkrijgbaar via o.a. https://home.mijnbestseller.nl/


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.







Deel dit artikel
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren