Om de regio tijdens de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel (A29) en de Haringvlietbrug (A29) bereikbaar te houden, heeft Rijkswaterstaat samen met partners in de regio een bereikbaarheidsplan uitgewerkt.
Connexxion werkt hieraan mee met een aangepaste dienstregeling en de inzet van pendelbussen. Hoe heeft het vervoersbedrijf de eerste weekendafsluitingen ervaren?
Even wennen
In februari 2023 werd de Heinenoordtunnel voor het eerst enkele weekenden afgesloten. ‘Dat was even wennen’, vertelt Dinand Schoemaker, senior rayonmanager Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee van Connexxion.
‘Een aangepaste dienstregeling is altijd wennen. En in het 1e weekend kregen we ook te maken met kinderziektes, zoals slagbomen bij de tunnel die niet vanaf het eerste moment werden bediend, waardoor bussen moesten wachten voordat ze door de tunnel konden.’
Het 3e weekend liepen de werkzaamheden onverwacht uit. De bussen konden niet volgens planning door de Heinenoordtunnel en de Tweede Heinenoordtunnel. Connexxion moest daardoor langer rijden met een aangepaste dienstregeling en buslijnen laten vervallen.
Doordat de tunnel onverwacht dicht bleef, liepen de wegen rond Barendrecht en Oud-Beijerland vol. Er was daardoor nauwelijks busverkeer van en naar Rotterdam mogelijk. Dat leidde tot vertragingen en teleurgestelde reizigers.
Flink puzzelen
Het 4e weekend was de tunnel tot dinsdagochtend 05.00 uur dicht. Voor het eerst dus ook dicht op een maandag, een werkdag. Op het laatste moment konden er toch geen bussen door het werkvak en moest een nood-dienstregeling worden ingevoerd.
Schoemaker: ‘Dat betekende dat de dienstregeling de we gepland hadden toch niet kon. We moesten ritten afbouwen, nieuwe diensten en nieuwe chauffeurs inplannen, instemming van de medezeggenschap regelen en medewerkers en de reizigers informeren.’
‘Voor ons was het wel even flink puzzelen. Uiteindelijk bleef de hinder voor de reizigers tot een minimum beperkt en was er toch OV van en naar Rotterdam mogelijk.’
Meer reizigers in de bus
Rijkswaterstaat stimuleert mensen in de regio om (meer) thuis te werken of vaker met het openbaar vervoer te gaan. Zo kan iedereen bijdragen aan het beperken van de drukte op de omleidingswegen tijdens afsluitingen.
Ziet Connexxion dat terug in de cijfers? ‘Tijdens de afsluitingen in de weekenden hebben we extra reizigers in de bussen gehad’, vertelt Schoemaker.
‘Maar het is lastig vergelijken, omdat we vanwege covid-maatregelen de afgelopen jaren bijna geen normale jaren meer hebben gehad. Als je het 1e weekend afzet tegen een vergelijkbaar weekend in 2019, dus voor de covid-maatregelen, dan hebben we 3,5 duizend extra reizigers vervoerd. Een mooi resultaat.’
Pendelbussen tijdens afsluitingen in mei en augustus 2023
Tot nu toe was de tunnel vooral in het weekend en in 1 rijrichting dicht. In de meivakantie en tijdens de zomer is de Heinenoordtunnel in beide rijrichtingen en voor langere tijd dicht. Connexxion zet dan pendelbussen in. Een snellere reistijd dan met de auto en een actietarief van 2 euro maken deze pendelbussen extra aantrekkelijk.
In de meivakantie en augustus zijn beide buizen van de Heinenoordtunnel afgesloten voor het gewone verkeer. Bussen rijden – onder begeleiding – van noord naar zuid door de tunnel in de A29 en in de andere rijrichting – van zuid naar noord – door de Tweede Heinenoordtunnel.
Bussen op de Hoeksche Waard rijden dan frequenter naar busstation Heinenoord. En vanaf busstation Heinenoord rijden pendelbussen naar Rotterdam Zuidplein, Lombardijen en Barendrecht. Daar kunnen reizigers overstappen op de metro, bus of trein naar hun definitieve bestemming.
En uiteraard ook andersom. ’Reizigers die gebruikmaken van de pendelbussen kunnen gewoon inchecken met hun OV-chipkaart of bankpas. ‘Het actietarief is 2 euro per enkele reis en abonnementen blijven ook geldig.’
Extra inzet chauffeurs
Het openbaar vervoer tijdens afsluitingen van de tunnel in stand houden, is een omvangrijke operatie voor Connexxion. ‘We zijn er al heel lang mee bezig. We moesten ook nadenken over een reiskostenvergoeding voor de chauffeurs, andere tarieven voor de reizigers en overleggen met andere vervoerders die aansluiten op onze bussen. Bovendien is de pendeldienst een extra dienst, dus daar hebben we zo’n 60 extra chauffeurs voor nodig.’
Spitsdrukte vermijden
Omdat soms op het laatste moment iets kan veranderen in de dienstregeling, adviseert Schoemaker reizigers kort voor vertrek te checken of en hoe laat de bus vertrekt. ‘Daarnaast moeten reizigers rekening houden met een wat langere reistijd. In verband met de veiligheid van de wegwerkers geldt voor de bussen een lagere maximumsnelheid in de tunnel.’
‘En bij bussen die – met gepaste snelheid – door de Tweede Heinenoordtunnel gaan, stapt voor de veiligheid van de passagiers een bedrijfshulpverlener (BHV’er) in de bus. Als de bus door de tunnel is, stapt deze weer uit. Dit kost ook extra tijd. En ik raad mensen aan om buiten de spits te reizen, als dat kan. Daarmee vermijd je de ergste drukte in de bussen.’
Voorbereiden op afsluiting Haringvlietbrug
Met de afsluiting van de Haringvlietbrug in juni en juli 2023 krijgt Schoemaker er binnenkort een nieuwe uitdaging bij. ‘Voor mij is dit een fantastisch jaar’, zegt hij lachend.
‘Normaal maak ik alleen een winter- en een vakantieregeling. Nu maak ik er voor de Heinenoord en de Haringvlietburg samen 19. Dat vergt een goede voorbereiding. Reizigers die normaal met de bus via de Haringvlietbrug naar de overkant gaan, komen nu op een andere bestemming terecht omdat de bussen ook anders moeten rijden.
Lijn 436 en 437 rijden van Goeree-Overflakkee naar Spijkenisse metrostation. Wie naar Rotterdam Zuidplein wil, kan vanaf daar verder met de metro. We hebben daarvoor gekozen omdat we anders een heel lange omweg moesten maken over de N59, A16 en A17. Dus je hoort het: ‘saai is het niet.’
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.