Winkeliers achter -Watdoejezondag- zien hun campagne enorm aanslaan en denken deelname enquête te hebben verdubbeld!
De winkeliers zijn zeer tevreden over de resultaten van hun campagne. “Vrijwel iedereen binnen de Hoeksche Waard heeft onze Wat doe je zondag? banners op Hoeksche Nieuws en social-media berichten wel voorbij zien komen”. In deze uitingen werd oproepen om aan de gemeente-raadpleging over zondagsbesteding deel te nemen. “Heel veel mensen, van jong tot oud, hebben aan onze oproep gehoor gegeven en hebben de gemeentelijke enquête toch ingevuld” zegt woordvoerder Winkelman.
“We zijn deze campagne gestart omdat we merkten dat de bekendheid van de enquête zwaar te wensen overliet”, zegt Winkelman. Volgens de winkeliers was deze onder bijvoorbeeld jongeren vrijwel onbekend. “De gemeente reageerde in eerste instantie amper op onze verzoeken om de enquête beter én breder onder de aandacht te brengen. Met andere ideeën dan ‘flyeren bij het busstation’ om ook jongeren te informeren kwamen ze niet. Als je de jongeren van vandaag een beetje kent, weet je dat zoiets vrij zinloos is”.
Winkeliers pakken zelf de handschoen op
“Vooral voor de wat grotere winkels, zoals bouwmarkten, tuincentra, meubel- en kampeerwinkels maar ook de supermarkten is de enquête-uitkomst van groot belang”, vervolgt Winkelman. “Zij moeten al jaren opboksen tegen oneerlijke zondagse concurrentie vanuit de omliggende regio’s. Toen deelname bij de start achterbleef, mensen niet op de hoogte bleken, niet wisten waar ze de enquête-site konden vinden of de vraagstelling te sturend vonden, besloten de winkeliers om zelf de handschoen op te pakken en met eigen middelen de enquête beter onder de aandacht te brengen. In hun campagne kwamen ze direct tot de kern: Wil je een open Hoeksche Waard of deze zondags op slot houden? Deze duidelijke boodschap sloeg goed aan. Zo werd de website van de winkelierscampagne mede dankzij Hoeksch Nieuws in slechts enkele weken tijd ruim 22.500 keer bezocht. Daar kon direct worden doorgeklikt naar de enquête-site van de gemeente zodat iedereen deze makkelijk kon vinden. Ook vanuit hun social media werd ruim 10.000 keer doorgeklikt naar de enquête. “Dat zijn echt ongekend hoge cijfers” zegt Winkelman. “Zelfs van mediaspecialisten kregen we complimenten voor deze zeer hoge ‘clickrate’, wat aantoont dat dit onderwerp zeer leeft binnen de Hoeksche Waard.
Nog geen bedankje vanuit de gemeente
“Natuurlijk weet je nooit precies hoeveel van deze mensen ook daadwerkelijk de gehele enquête hebben ingevuld”, verduidelijkt Winkelman de cijfers. “Net zoals je de verhouding voor- en tegenstanders niet precies kent, al bleek uit een korte eigen steekproef ruim 61% voor zondagsopening te kiezen en 39% tegen. Een poll op Hoeksch Nieuws waar bijna 10 duizend inwoners op stemde leverde zelfs een verhouding van 79% tegen 21% op.
Moet de Hoeksche Waard op zondag open of op slot blijven ?
- Ik kies voor de Hoeksche Waard zondags open. ( Winkeliers mogen beslissen om op zondag open te gaan of niet en evenementen mogen ) (79%, 7.698 Stemmen)
- Ik kies voor de Hoeksche Waard zondags op slot. ( Winkeliers mogen op zondag niet open en evenementen mogen niet ) (21%, 2.011 Stemmen)
Totaal aantal stemmers: 9.709
Wanneer we gemakshalve zouden stellen dat van alle bezoekers die via onze campagne bij de enquête-site uitkwamen de helft deze ook invulde, dan kom je al tot hetzelfde aantal als het totale aantal deelnemers aan de enquête voordat wij met onze eigen campagne begonnen”. De zondag-raadpleging is inmiddels beëindigd en heeft de gemeente Hoeksche Waard in totaal meer dan €150.000,- gekost. Volgens de gemeente hebben bijna 19.000 personen deelgenomen. “Met onze cijfers in de hand durven wij de bewering wel aan dat zeker de helft daarvan via onze campagne op de hoogte was én heeft deelgenomen. Iets wat de gemeente trouwens liever onvermeld laat. We hebben van wethouder Van Waveren inderdaad nog geen bedankje ontvangen voor het verdubbelen van de deelname aan zijn enquête”, zegt Winkelman lachend.
Uitslag
De officiële uitslag van de raadpleging wordt in september bekend. De uitslag gaat eerst langs een 20-koppig bewonersforum. Zij moeten alle resultaten verwerken tot een advies aan de gemeenteraad. Pas tegen het einde van het jaar zal het college er mee aan de slag gaan om de wensen van de inwoners in beleid om te zetten.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.