N59 op 30 au­gus­tus weer open voor ver­keer

Redactie Hoeksch Nieuws
4 Min Read
Foto Heijmans

Van­af woens­dag 30 au­gus­tus om 05.00 uur is de N59 weer ge­o­pend voor ver­keer, 2 da­gen eer­der dan ge­pland. Wet­hou­der Van Put­ten van de ge­meen­te Goe­ree-Over­flak­kee: “De N59 is een be­lang­rij­ke ver­bin­ding voor het ei­land. Fijn dat door het har­de werk dat ver­zet is de weg nu twee da­gen eer­der open kan.” Ge­de­pu­teer­de  Ze­ven­ber­gen van de pro­vin­cie Zuid-Hol­land spreekt van een uniek pro­ject: “Maat­re­ge­len wa­ren no­dig voor de vei­lig­heid en door­stro­ming van weg­ge­brui­kers. We heb­ben met dit pro­ject la­ten zien dat dit op een duur­za­me ma­nier kan. Met veel her­ge­bruik­te ma­te­ri­a­len en in­zet van elek­trisch ma­te­ri­eel. Daar ben ik trots op!”

Werk­zaam­he­den

De N59 is een be­lang­rij­ke ver­bin­ding. Weg­ge­brui­kers heb­ben tij­dens de werk­zaam­he­den moe­ten om­rij­den, met ex­tra reis­tijd tot ge­volg. Door te wer­ken in dub­be­le shifts en ze­ven da­gen per week is het ge­lukt om de werk­zaam­he­den bin­nen 3,5 week (!) te vol­tooi­en. Deze in­ten­sie­ve werk­pe­ri­o­de heeft de duur van de werk­zaam­he­den flink ver­kort.

Aan­ne­mer Heij­mans heeft de weg ver­breed en nieu­we as­falt­la­gen aan­ge­legd. Er zijn on­ge­veer 6.500 ga­ten in de weg ge­boord voor de nieu­we mid­den­ge­lei­de­rail. Deze ge­lei­der scheidt de rij­ba­nen en ver­kleint daar­mee de kans op ern­sti­ge on­ge­luk­ken.

Aan bei­de kan­ten van de weg ligt een ver­har­de uit­wijk­strook van 1,60 me­ter waar voer­tui­gen kun­nen uit­wij­ken als hulp­dien­sten moe­ten pas­se­ren. Heij­mans heeft de werk­zaam­he­den op duur­za­me wij­ze uit­ge­voerd.

In­no­va­tie en duur­zaam­heid

Niet eer­der werd er door de aan­ne­mer Heij­mans bij een pro­ject in Ne­der­land zo­veel elek­trisch ma­te­ri­eel in­ge­zet. Voer­tui­gen kon­den la­den op een spe­ci­aal in­ge­richt laad­plein, vlak­bij het werk­ter­rein, di­rect ver­bon­den op groe­ne stroom van na­bij­ge­le­gen wind­mo­lens. Te­vens zijn voer­tui­gen op wa­ter­stof in­ge­zet om de uit­stoot te be­per­ken.

De aan- en af­voer van di­ver­se ma­te­ri­a­len ge­beur­de per schip om het aan­tal vracht­wa­gens over de weg te ver­min­de­ren. Ma­te­ri­a­len zijn zo veel als mo­ge­lijk her­ge­bruikt. Zo ligt er naast de rij­baan een 1.60 me­ter bre­de strook ver­har­ding on­der het zand die is ge­fun­deerd met na­tuur­lij­ke rest­pro­duc­ten.

De weg is in 2021 al voor­zien van ener­gie­zui­ni­ge ver­lich­ting en er zijn slim­me ban­den­pom­pen ge­ko­men langs de N59 waar men gra­tis de ban­den kan op­pom­pen. ‘Ui­len­rol­lers’ op de hec­to­me­ter­paal­tjes voor­ko­men aan­rij­din­gen met vo­gels en de oude be­bor­ding is schoon­ge­maakt en wordt her­ge­bruikt langs de weg.

Sa­men­wer­king

Wet­hou­der Van Put­ten ver­telt dat zo­wel in­wo­ners als het be­stuur van ge­meen­te Goe­ree-Over­flak­kee zich al heel lang gro­te zor­gen ma­ken over de door­stro­ming en de ver­keers­vei­lig­heid op de N59. We zijn dan ook enorm blij dat pro­vin­cie Zuid-Hol­land en Rijks­wa­ter­staat het ini­ti­a­tief ge­no­men heb­ben voor dit pro­ject, dat voor een aan­zien­lij­ke ver­be­te­ring van de door­stro­ming en een ver­min­de­ring van het aan­tal on­ge­val­len moet lei­den.

De N59 is een veel ge­bruik­te rou­te en be­lang­rijk voor de be­reik­baar­heid van Goe­ree-Over­flak­kee en Schou­wen-Dui­ve­land. Rijks­wa­ter­staat, de pro­vin­cies Zuid-Hol­land en Zee­land, en ge­meen­ten Goe­ree-Over­flak­kee en Schou­wen-Dui­ve­land wer­ken als sa­men­wer­kings­part­ners aan de ver­keers­vei­lig­heid, door­stro­ming en duur­zaam­heid op de N59. De werk­zaam­he­den aan de N59 zijn te­ge­lijk ge­pland met de af­slui­ting van de Hei­nen­oord­tun­nel (af­slui­ting tot 1 sep­tem­ber 05.00 uur), om­dat hier­door min­der ver­keer te ver­wach­ten viel op de N59.


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.







Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren