De RTM stoomtram keert op 14 oktober weer terug in de Hoeksche Waard met als halte het buurthuis ‘Mè Mekaer’ in de Kerkstraat in Strijen. Het legendarische ‘Backertje’, de eerste stoomtram die 125 jaar geleden in de Hoeksche Waard ging rijden is daarmee ook weer terug op vertrouwde grond.
Maar het gaat hier natuurlijk niet om de echte stoomtram, maar om een natuurgetrouw model in de schaal 1/87, gebouwd door een groep leden van de ModelbouwVrienden Hoeksche Waard. Zij bouwden daarnaast ook de Strijense gebouwen, de wagons, kortom de gehele baan waarop het RTM ‘Backertje’ straks zal gaan rijden. De presentatie van de ‘etalage baan’ valt logischerwijs samen met de Open dag van de ModelbouwVrienden H.W. De modelbouwers vieren dan meteen dat ze alweer 2 jaar bestaan. En dat willen ze uiteraard graag met zoveel mogelijk bezoekers delen in ‘Mè Mekaer’. Dit initiatief van een groep modelbouwers had destijds als doelstelling om allerlei facetten van de modelbouw in de Hoeksche Waard bij elkaar te brengen. Ongeacht of het nu gaat om het modelspoor (analoog of digitaal), papieren modelbouw, molens, radiografisch bestuurbare auto’s, vliegtuigen of schepen enz., alles is van harte welkom. Mede daarom is er nu de open dag in de Kerkstraat. Vanaf 11.00 uur kan men een kijkje komen nemen in ‘Mè Mekaar’. Dan zullen Bram de Jong, namens het buurthuis en de Striense Zorgcoöperatie en de wethouder de aftrap geven voor wat betreft de eerste ’tocht’ van het RTM ‘Backertje’. Hierna kan men een kijkje nemen bij de diverse demonstraties van de modelbouwers. De open dag duurt tot 16.00 uur.
125 jaar geleden kwam de stoomtram naar de Hoeksche Waard
De N.V. Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM), gevestigd te Rotterdam, werd in 1878 opgericht met als doel het verzorgen van tramvervoer in Rotterdam. De maatschappij exploiteerde ook tramlijnen en vervoersdiensten in andere plaatsen, onder meer Dordrecht en Leiden. Het is de eerste voorloper van de Rotterdamse Electrische Tram (RET). Er werd gereden met de paardentram, stoomtrams, later dieseltrams en ten slotte, tot 1978 met autobussen. Door de opening van tram- en veerdiensten werden de tot dan toe slecht bereikbare eilanden ten zuiden van Rotterdam uit hun isolement verlost en kregen ze betere verbindingen met de stad. De eerste stoomtramlijn werd geopend op 2 mei 1898 tussen Rotterdam-Zuid en de Hoeksche Waard, op 30 april 1900 gingen de eerste trams rijden op Schouwen-Duiveland. Op 1 oktober 1905 kwam de tram naar Voorne-Putten en vanaf 1 mei 1909 reden de trams ook op Goeree-Overflakkee. De stoomtram van de RTM had in de volksmond een lugubere bijnaam. In verband met de vele ongelukken op de routes door druk bevolkte wijken in Rotterdam-Zuid, zoals de Beijerlandselaan en Groene Hilledijk (Hillesluis), de Putselaan (Afrikaanderwijk) en de kruising Wolphaertsbocht / Boergoensestraat op Charlois, werd hij “het moordenaartje” genoemd. In 1957 viel in de Hoeksche Waard tenslotte het doek voor de stoomtram. Mede door alle schade aan het spoor veroorzaakt door de Watersnoodramp van “53 en de kosten voor herstel was de lijn niet rendabel meer.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.