De provincie heeft haar plannen voor het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee na 2026 gepresenteerd. Inwoners van deze regio zijn actief betrokken geweest bij het proces en hebben hun ideeën gedeeld. De reacties zijn zorgvuldig samengevat in een reactienota, die onlangs is doorgestuurd naar Gedeputeerde Staten, de Statencommissie en Provinciale Staten.
Extra bussen
Het beleidskader, waarin de eisen aan de vervoerder zijn vastgelegd, is op 8 november door Provinciale Staten goedgekeurd met enkele aanpassingen op basis van de ontvangen reacties. Belangrijke wijzigingen in het beleidskader zijn onder andere dat kernen met 1500 tot 3000 inwoners op werkdagen van 6:00 tot 19:00 uur vast openbaar vervoer krijgen met een frequentie van 1 keer per uur. Verder wordt voor kernen met meer dan 3000 inwoners een verplichte frequentie van 2 keer per uur tijdens de spits ingesteld. Ook wordt de vervoerder verplicht extra bussen in te zetten als de buurtbus het aantal reizigers niet kan verwerken.
Meer dan alleen mobiliteit
Naast veranderingen in de uitvoering van het openbaar vervoer heeft de provincie samen met de gemeenten plannen om de veiligheid, bereikbaarheid en faciliteiten van bushaltes te verbeteren. Denk hierbij aan verbeterde verlichting, voldoende fietsenstallingen, veilige fiets- en wandelpaden richting de halte, en mogelijkheden voor vervoer van en naar de halte.
De provincie Zuid-Holland gaat nu verder met de voorbereiding van de aanbesteding. In de zomer van 2024 wordt bekendgemaakt welk bedrijf het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Overflakkee vanaf half december 2025 zal verzorgen. De vernieuwde aanpak belooft niet alleen verbeteringen in de mobiliteit, maar ook in de algehele kwaliteit van het openbaar vervoer in deze regio.
Het beleidskader, de reactienota en de definitieve aanpassingen zijn beschikbaar op de website.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.