Extra veel leesplezier en taalontwikkeling in je pyjama bij Wiedewei Maasdam

Redactie Hoeksch Nieuws
3 Min Read
Foto Kibeo

De Nationale Voorleesdagen zijn woensdag 24 januari van start gegaan en Wiedewei doet ook dit jaar weer vol enthousiasme mee! Bij Wiedewei Maasdam kwamen de kinderen én pedagogisch professionals 3 dagen lang in pyjama naar de kinderopvang. De kinderen beleven in deze periode extra veel leesplezier en leren een heleboel nieuwe woorden. Wist je dat kinderen van een kwartier voorlezen per dag al 1.000 nieuwe woorden per jaar leren?

Iedereen in pyjama voor een extra gezellig voorleesmoment bij Wiedewei Maasdam
Voorlezen is altijd een feestje, maar tijdens de Nationale Voorleesdagen wordt er pas écht uitgepakt bij Wiedewei Maasdam. Van woensdag 24 tot en met vrijdag 26 januari kwamen alle kinderen en pedagogisch professionals in hun pyjama naar de opvang. Dat maakte de voorleesmomenten extra gezellig en knus! De kinderen waren dolenthousiast en sommige kinderen zouden zelfs iedere dag in pyjama naar de opvang willen.

Grotere woordenschat, inlevingsvermogen, hoge betrokkenheid, beurtgedrag en veel meer
Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van kinderen. Zo leren ze een heleboel nieuwe woorden waarmee ze hun woordenschat uitbreiden en ontwikkelen ze een goed taalgevoel. Onder andere doordat ze horen hoe een zin is opgebouwd. Maar de voordelen van voorlezen gaan nog veel verder dan dat.

Hoe interessanter kinderen iets vinden, hoe beter ze het leren. Zo werkt dat ook bij taal. Tijdens het voorlezen zorgen de pedagogisch professionals daarom voor een zo hoog mogelijke betrokkenheid bij de kinderen. Dit doen ze onder andere door vragen te stellen aan de kinderen, materialen te gebruiken die in het boek voorkomen en met haar of zijn stem te spelen voor een extra spannend verhaal. Tijdens het vragen stellen leren kinderen ook sociale vaardigheden, zoals beurtgedrag oefenen. Dit is een vaardigheid die ook later goed van pas komt tijdens het voeren van gesprekken bijvoorbeeld. En door materialen te gebruiken uit het boek, koppelen de kinderen de woorden aan de juiste materialen.

Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd tijdens het voorlezen. Ze leren zich in te leven in de personages van het boek, wat hun empathisch vermogen vergroot. Daarnaast wordt hun fantasie geprikkeld. Tijdens het voorlezen zien de kinderen de avonturen voor zich die de hoofdpersoon uit het boek meemaakt.

Grotere onderwijskansen dankzij voorlezen vanaf jonge leeftijd
Met taalstimulering worden de onderwijskansen van kinderen vergroot. Vooral in de taalgevoelige periode, namelijk van 0 tot 6 jaar. Dat is de periode waarin kinderen nog beter zijn in het leren van taal. Hoe jonger de kinderen zijn wanneer het voorlezen begint, hoe beter. Als kinderen op jonge leeftijd al een positieve ervaring hebben met boeken en (voor)lezen, blijven ze vaak op oudere leeftijd nog interesse houden in lezen. Kleine lezers worden dus grote lezers!


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.






Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren