Naar aanleiding van de verlenging van de concessie met busvervoerder Connexxion hebben wij het artikel geschreven: ‘Wat moet er verbeterd worden aan het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard?’. Hierbij was het mogelijk om te stemmen en een reactie te plaatsen. Er zijn honderden stemmen en reacties binnengekomen. In dit artikel delen wij de conclusie van de poll en reacties met u.
Uit de peiling blijkt dat de frequentie van de dienstregeling moet worden verhoogd; maar liefst 30% van de stemmers koos voor deze verbetering. 19% van de stemmers wil een betere busverbinding voor scholieren en studenten. Ook is er behoefte aan meer bushaltes en lagere tarieven; deze categorieën kregen 17% en 15% van de stemmen.
Wat moet er verbeterd worden aan het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard?
- Frequentie van diensten omhoog (30%, 297 Stemmen)
- Betere busverbindingen voor scholieren en studenten (19%, 189 Stemmen)
- Meer bushaltes (17%, 167 Stemmen)
- Verbeteringen van aansluitingen (17%, 166 Stemmen)
- Lagere tarieven (15%, 143 Stemmen)
- Verbetering van communicatie (2%, 18 Stemmen)
Totaal aantal stemmers: 980
Interessant is dat de verbetering van de communicatie, een initiatief dat de busvervoerder momenteel onderneemt, slechts 2% van de stemmen kreeg. Het is dan ook de vraag of de extra inspanningen op het gebied van marketing en communicatie het gewenste resultaat voor Connexxion gaat opleveren.
In de reacties is de discussie over verbetering van het OV verder gegaan. Hieruit zijn categorieën naar voren gekomen waarop jullie graag verbeteringen zien: Directe verbindingen, betere bereikbaarheid, uitbreiding van de dienstregeling, verbeteringen voor jongeren, punctualiteit en metro.
Directe verbindingen
Momenteel zijn er gedurende de hele dag directe verbindingen van en naar Oud-Beijerland. Strijen en Numansdorp hebben alleen een directe verbinding tijdens de spits. Er is vraag naar meer directe verbindingen:
- Tussen Numansdorp en Oud Beijerland, aangezien de huidige route via Heinenoord moet worden afgelegd.
- Van en naar Dordrecht, vooral vanuit Strijen is er een grote behoefte aan deze verbinding vanwege de lange reistijd en zeer korte overstaptijd.
- Van en naar Barendrecht/Carnisselanden en Ridderkerk, omdat de huidige route via Rotterdam loopt, of met de buurtbus.
- Van en naar Middelharnis, omdat vanuit de Hoeksche Waard eerst naar Rotterdam gereisd moet worden, om vervolgens weer door het eiland te gaan richting Middelharnis.
Betere bereikbaarheid
In de afgelopen jaren zijn er veel bushaltes verwijderd, wat resulteert in lange afstanden die mensen moeten afleggen om het openbaar vervoer te bereiken. In Oud-Beijerland is er behoefte aan meer bushaltes in het centrum. Terwijl Heinenoord, Westmaas en Mijnsheerenland überhaupt meer bushaltes nodig hebben in hun dorp, omdat zij helemaal naar de rand van hun dorp moeten om op de bus te stappen. De lange afstanden leiden ertoe dat mensen minder snel gebruik maken van het openbaar vervoer, omdat het moeilijk te bereiken is, en zij daarom opzoek gaan naar andere mogelijkheden.
Uitbreiding van de dienstregeling
De meeste bussen in de Hoeksche Waard rijden momenteel eens per half uur. Er is behoefte naar verhoging van deze frequentie, bij voorkeur elke 15 minuten. Met name de bewoners van de kleinere dorpen hebben deze wens. Ook rijden de bussen s’avonds slechts eens per uur, terwijl inwoners de voorkeur geven aan eens per half uur.
Verbeteringen voor jongeren
Inwoners willen graag dat de nachtbus de gehele Hoeksche Waard doorkruist, zodat het voor jongeren makkelijker wordt om uit te gaan. Ook is er de wens om de bus richting Kralingse Zoom terug te halen voor de studenten aan Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit.
Punctualiteit
Er zijn ook verschillende behoeften op het gebied van punctualiteit. Momenteel komen de bussen vaak te laat, wat leidt tot gemiste overstappen. Ook vertrekken bussen eerder bij de halte waardoor passagiers de bus missen. Hier zien mensen graag verbetering in.
Metro
Er zijn veel mensen die het een goed idee vinden om de metro door te laten rijden naar de Hoeksche Waard om zo de bereikbaarheid van het eiland te verbeteren.
Tot slot kunnen wij ook nog goed nieuws mededelen in deze conclusie. De gemeente heeft namelijk een verzoek gestuurd met daarin de wens om de rechtstreekste verbinding tussen Heinenoord en Kralingse Zoom terug op te nemen, en om de buslijnen vanuit ’s-Gravendeel, Maasdam, Puttershoek van en naar de scholen in Oud-Beijerland in stand te houden. Daarmee zijn de eerste kleine stappen gezet om het OV in de Hoeksche Waard te verbeteren.
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.