Vrijdag 8 maart was het Nationale Pannenkoekdag. De leerlingen van groep 6A en 6B van de Meerwaarde in Strijen deden hier enthousiast aan mee. Op school bakten ze heerlijke pannenkoeken, die ze gezellig in de klas opaten. Samen met een heleboel opa’s en oma’s!
De Nationale Pannenkoekdag werd dit jaar voor de zeventiende keer gehouden. Inmiddels is deze dag uitgegroeid tot een landelijke happening waaraan jaarlijks meer dan duizend scholen meedoen. Het idee achter Nationale Pannenkoekdag is dat kinderen pannenkoeken bakken voor ouderen. Met hun zelfgebakken pannenkoeken zetten ze hun opa’s, oma’s en andere ouderen in het zonnetje.
Gezellig samenzijn
‘Welkom opa’s en oma’s!’ staat op het digibord van groep 6A. In de klas van meester Owen is het een gezellige bedoeling. De tafels van de leerlingen zijn sfeervol gedekt en vooraan de klas staan stapels pannenkoeken. Als iedereen zit, nemen de leerlingen de bestelling van hun ‘gasten’ op en maken ze de pannenkoeken klaar. “Een mooi initiatief”, zegt meester Owen over de Nationale Pannenkoekdag. “En leuk om te zien dat er zo veel opa’s en oma’s zijn. Sommige kinderen konden geen opa of oma meenemen. Zij zijn hier met hun vader of moeder. Waar het om gaat, is dat we gezellig samenzijn. En dat we beseffen hoe belangrijk dit is. Eenzaamheid is binnen onze maatschappij een groeiend probleem. Daarover gaan we ook met de leerlingen in gesprek.”
Heerlijke pannenkoeken
In groep 6B van juf Chantal is het ook gezellig druk. “Superleuk om te zien dat zo veel opa’s, oma’s, vaders en moeders pannenkoeken bij ons komen eten”, zegt zij enthousiast. “Gisteren hebben de kinderen een groot deel van de pannenkoeken zelf gebakken. Dat deden ze echt heel goed. De pannenkoeken zijn erg lekker!” Daar waren de gasten het roerend mee eens. “Heerlijk”, zegt de oma van Thijmen. “Normaal bak ik ze voor hem, maar nu is het andersom. Dat heeft hij goed gedaan!” Ook bij de opa en oma van Cas vallen de pannenkoeken in de smaak. “Hij mag ze vaker voor ons maken”, lachen ze. De opa van James reed zelfs anderhalf uur met de auto om de pannenkoeken van zijn kleinzoon te proeven. “Ik had het niet willen missen”, zegt hij beslist.
Rondleiding
Nadat alle gasten hun pannenkoek hadden gegeten, kregen ze van hun eigen (klein)kind een rondleiding door de school. Daarna namen ze afscheid en gingen de kinderen weer terug naar hun meester of juf. Met elkaar toverden ze hun tijdelijke pannenkoekenrestaurant weer om tot klaslokaal. En de overgebleven pannenkoeken? Daar wisten de leerlingen wel raad mee!
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.