Ontwikkelingen gemeentelijke dienstverlening in eerste halfjaar 2024

Redactie Hoeksch Nieuws
3 Min Read
Het gemeentehuis van de gemeente Hoeksche Waard - Foto PR

De gemeente Hoeksche Waard heeft in de eerste helft van 2024 belangrijke stappen gezet om de dienstverlening voor inwoners en bedrijven verder te verbeteren. De focus lag onder andere op de doorontwikkeling van de  2 servicepunten, de introductie van digitale mogelijkheden, en het omgaan met de piek in reisdocumentaanvragen.

Servicepunten en reisdocumentenpiek

Sinds 1 april 2024 werkt de gemeente vanuit twee servicepunten: Oud-Beijerland en Maasdam. In het eerste halfjaar bezochten 13.728 inwoners deze locaties, waarbij ruim 80% naar Oud-Beijerland ging. Door een landelijke stijging in aanvragen voor reisdocumenten – veroorzaakt door het verlopen van veel paspoorten tegelijk – heeft de gemeente extra maatregelen genomen. Zo zijn openingstijden verruimd en zijn er in Oud-Beijerland aparte balies ingericht om de drukte op te vangen. De verwachting is dat deze piek aanhoudt tot 2029.

Digitale dienstverlening groeit

Steeds meer inwoners maken gebruik van digitale diensten, waaronder het online aanvragen van reisdocumenten. Hoewel inwoners nog steeds fysiek naar het gemeentehuis moeten voor het afgeven van vingerafdrukken en een handtekening, zorgt de digitale optie voor extra flexibiliteit. De gemeente blijft inzetten op het vergroten van de bekendheid van deze digitale mogelijkheden.

Uitbreiding servicepunt Maasdam

Om aan de vraag te voldoen en de drukte op te vangen, wordt servicepunt Maasdam verder uitgebreid. Hier kunnen inwoners binnenkort ook hun paspoort of identiteitskaart ophalen. De gemeente breidt de balies uit en investeert in de benodigde infrastructuur en beveiliging. Deze werkzaamheden moeten voor het einde van het jaar afgerond zijn.

Klanttevredenheid en wachttijden

Uit steekproeven blijkt dat inwoners gemiddeld binnen een week terecht kunnen voor een afspraak bij één van de servicepunten. Bij spoedaanvragen is dit altijd binnen een werkdag. Tijdens drukke momenten worden extra maatregelen genomen om wachttijden te beperken. De gemeente blijft hierover transparant communiceren met haar inwoners.

Bezoeken op locatie

In juni 2024 heeft de gemeente ook speciale huisbezoeken afgelegd om inwoners die niet naar een servicepunt kunnen komen, te ondersteunen bij het aanvragen van identiteitskaarten. Zo werd bijvoorbeeld een bezoek gebracht aan bewoners van de Buitensluis in Numansdorp.

Met deze ontwikkelingen blijft de gemeente werken aan een verbeterde, toegankelijke en klantgerichte dienstverlening.


Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.






Deel dit artikel
De redactie van Hoeksch Nieuws verzorgt dagelijks het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard.
error: Deze inhoud is beveiligd tegen kopiëren