‘Ieder kind heeft het recht zijn mening te geven over zaken die hem/haar aangaan. Die mening moet serieus genomen worden.’Aldus artikel 12 van het Kinderrechtenverdrag, wat op 20 november 1986 in New York door wel 196 landen is ondertekend. Pas in 1995 werd dit verdrag ook in Nederland bekrachtigd. Maar hoe organiseer je dit dan? En als er dan wordt geluisterd, hoe serieus wordt dan met deze mening omgegaan?
Op de toepasselijke 20 november kwam de Kinderraad van de Hoeksche School bijeen om hierover met elkaar in gesprek te gaan. In de Kinderraad zitten vertegenwoordigers van alle 21 basisscholen van de Hoeksche School. Zij zijn democratisch gekozen en vertegenwoordigen alle leerlingen van hun school.
Nadat de formele en traditionele belofte werd afgenomen door bestuurder Ad Keller werd het gesprek met de deelnemers geleid door Danny Dijkhuizen, 1e Kinderambassadeur. We stonden stil bij de ‘waarom-vraag’; waarom hebben we een leerlingraad op iedere school en een regionale Kinderraad? De kinderen deelden onderling de verschillen, de overeenkomsten en ook de successen uit die zij in hun eigen leerlingraad hadden ervaren en kwamen zo tot een gezamenlijke en goed onderbouwde conclusie: er wordt écht serieus geluisterd naar hen en hun mening draagt actief bij aan een gezond, zinvol en prettig onderwijsklimaat. En daar zijn we maar wat trots op!
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.