Cora Labree is sinds 2013 de directeur-bestuurder van De Hoeksche School Kinderopvang en de voorloper daarvan. Ad Keller staat sinds 2022 als bestuurder aan het roer van Stichting De Hoeksche School (onderwijs). Per 1 januari 2025 vormen zij samen het bestuur van beide stichtingen, die met elkaar één organisatie vormen.
“Een logische stap”, zegt Ad. “We zijn al bijna tien jaar bezig om kinderopvang en onderwijs dichter bij elkaar te brengen. De laatste twee jaar nam dit, als belangrijk speerpunt in ons Koersplan, een vlucht. We vormden een flink aantal basisscholen om tot IKC en inmiddels heeft De Hoeksche School er zestien. Je bent echter nog geen IKC als het op je gevel staat. Je bent pas een IKC als je het in het gedrag van de medewerkers, leerlingen en ouders ziet. Om hierin stappen te blijven zetten, zochten we naar een organisatievorm die ondersteunend is bij het realiseren van onze visie: een doorgaande leer- en ontwikkellijn voor kinderen van 0 tot 18 jaar. De bestuurlijke integratie bleek de beste vorm.”
Maatschappelijke opdracht
“Concreet betekent de bestuurlijke integratie dat kinderopvang en onderwijs nog steeds twee afzonderlijke stichtingen zijn”, vult Cora aan. “We sturen die stichtingen aan vanuit één bestuur en één raad van toezicht. Zo treden we als één krachtige, solide organisatie naar buiten toe. De bestuurlijke integratie biedt op meerdere vlakken meerwaarde, maar de belangrijkste reden waarom we dit doen zijn de kinderen. Wij streven naar een optimaal op elkaar afgestemd pedagogisch en didactisch aanbod, zodat de kinderen soepel overstappen van kinderopvang naar basisonderwijs en van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Bovendien hebben we een belangrijke maatschappelijke opdracht. Op de IKC’s merken we dat steeds meer leerlingen extra aandacht nodig hebben. Bijvoorbeeld op het gebied van taal en rekenen, maar ook zijn er meer zorgvragen dan vroeger. Vanuit de gedachte van de doorgaande leer- en ontwikkellijn kunnen wij samen optrekken om de kinderen het best mogelijke aanbod te geven.”
Verbinding tussen basis- en voortgezet onderwijs
De bestuurlijke integratie heeft geen directe gevolgen voor het voortgezet onderwijs, maar, zo benadrukt Ad: “Het realiseren van de doorgaande leer- en ontwikkellijn geldt wel degelijk ook voor onze middelbare scholen. We hebben bijvoorbeeld een werkgroep die zich inzet voor een betere verbinding tussen het primair en voortgezet onderwijs op het gebied van begrijpend lezen. In die werkgroep zitten docenten uit de onderbouw van onze middelbare scholen en leerkrachten uit de bovenbouw van enkele IKC’s. Zij wisselen kennis en ervaring uit, om nog beter te weten wat ze van elkaar nodig hebben. Zodat achtstegroepers de juiste bagage meekrijgen voor de middelbare school. Begrijpend lezen is wat dat betreft essentieel. Je hebt het nodig om de lesstof van vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie tot je te kunnen nemen.”
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.