Het is overdreven om te stellen dat je vroeger bijna struikelde over de veerdiensten op de Zuid-Hollandse eilanden, maar het scheelde niet veel. Op een enkele na, zoals tussen Nieuw-Beijerland en Hekelingen zijn ze allemaal allang geleden verdwenen. De veerdienst tussen ‘s-Gravendeel en Wieldrecht/Dordrecht werd bijvoorbeeld in 1977 opgenomen in de geschiedenisboeken: Het was simpelweg te druk geworden met scheepvaartverkeer en ook met het autoverkeer op de pont.
Tunnels en bruggen hebben de afgelopen zestig jaar op meerdere locaties het veer verdrongen. Maar is het daarmee gedaan voor wat betreft de veerdiensten op de eilanden? Nee, want de afgelopen vijftien jaar zijn de zogenaamde ‘Deltapontjes’ inmiddels uitgegroeid tot een heus begrip in de regio. (En daarbuiten ook bij dagjesmensen en fietstoeristen.) Maar wat zijn die Deltapontjes precies? Samen met de gemeenten Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten heeft de Hoeksche Waard deze eeuw de route Deltapontjes ontwikkeld. Deze route stimuleert eigen inwoners en ook bezoekers van buiten de Hoeksche Waard om over de drie eilanden te fietsen en daar te vertoeven. Dat draagt bij aan de lokale economie en aan spreiding van bezoekers op de eilanden. De Deltapontjes zijn bedoeld voor voetgangers en fietsers en brengen mensen naar plekken waar ze anders niet snel aan zouden denken. Denk aan historische molens, eeuwenoude kerken, schilderachtige eilandjes en rustige, vogelrijke natuurgebieden, zoals de Oeverlanden Hollands Diep bij Strijensas. Een waar paradijs voor watervogels. Elk pontje heeft bovendien zijn eigen verhaal. De schipper kan de passagiers hier meer over vertellen. Deltapontjes traden op tal van plekken in de voetsporen van het veer uit soms lang vervlogen tijden.
‘Nieuwe Vaart’ en ‘Lucretia’
De verbinding tussen Strijensas en Moerdijk is een heel goed voorbeeld van veerpontjes met een historie. Tot en met 2015 was daar de ‘Nieuwe Vaart’ actief, een stukje varend erfgoed uit 1948. In 2016 nam de ‘Lucretia’ vervolgens het stokje over van de Nieuwe Vaart. Schipper Jan Blokland, met dik zestig jaar scheepvaart ervaring exploiteert de veerverbinding Strijensas – Moerdijk. De Lucretia is een ruime vlet uit 1973 van bijna 15 meter lang. Men kan er lekker relaxed plaats nemen en daarna genieten van de prachtige tocht over het Hollands Diep. Er kunnen per afvaart 12 personen mee en er is ruimte voor maximaal 12 fietsen. De overtocht duurt ongeveer 20 minuten. De verbinding sluit aan op fietsknooppunten 29 (Strijen), 27 en 37 in de Hoeksche Waard. Vanuit Moerdijk is dit het knooppunt 39. Tot 1820 heeft tussen deze dorpen ook een veerboot gevaren. Dat was destijds een hele belangrijke verbinding tussen de Zuid-Hollandse Eilanden en Noord-Brabant. Zo brengen de Deltapontjes een stuk veerhistorie weer tot leven en ze verbinden ook de hedendaagse fietsroutes met elkaar.
De pontjes varen van mei t/m september. Alle relevante informatie is te vinden op de website: https://www.visithw.nl De Lucretia heeft haar eigen website: https://veerdienst-lucretia.nl
Elke avond op de hoogte van het laatste nieuws uit de Hoeksche Waard? Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief.


